Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Nieuws

print

Blijf op de hoogte van het laatste onderzoeksnieuws.

Detail Adam en Eva uit het paradijs verjaagd, pasteuze gele toetsen bovenop geschraapte witte zones

De perfecte toets

13 april 2014

James Ensor wist de techniek van het schilderen met een paletmes zo te gebruiken dat hij er optische effecten mee kon bereiken. In dit artikel bespreekt restaurator Karen Bonne zijn zoektocht naar de perfecte toets.

Het palet van Ensor Het palet van Ensor

13 maart 2014

Het palet van een schilder zegt veel over hoe hij te werk ging. In een nieuw artikel voor het Ensor Research Project plaatst restaurator Karen Bonne enkele paletten uit de collectie van het museum naast paletten die afgebeeld staan op schilderijen van o.a. James Ensor. Want ook daar valt veel uit af te leiden.

Achterzijde van het schilderij verbazing van het masker Wouse

De verre reizen van het Masker Wouse

13 februari 2014

Gespreid over zo'n 260 tentoonstellingen hebben de 38 Ensorschilderijen van het KMSKA al meer dan 1500 reizen gemaakt. In bijna de helft van die 260 tentoonstellingen speelde Ensor bovendien de hoofdrol. In dit artikel gaat collectieonderzoeker Nanny Schrijvers dieper in op de tentoonstellingsgeschiedenis van het topwerk Verbazing van het masker Wouse.

Vrouw met blauwe halsdoek (detail): partiële vingerafdruk in de verflaag, strijklicht (RL)

Vingerafdrukken en duimsporen

13 januari 2014

Vingerafdrukken worden niet meteen gelinkt aan de wereld van de kunst, maar de opmerkzame waarnemer kan toch geregeld een exemplaar ontwaren tussen de verftoetsen. In dit artikel bestudeert restaurator Karen Bonne de vingerafdrukken van James Ensor.

Man van Smarten (detail): haren onder stereomicroscoop (x16)

Ensors krastechniek

13 december 2013

Restaurator Karen Bonne bespreekt drie verschillende voorbeelden van Ensors krastechniek.

De omgang met kunst in oorlogstijd

de Laatste communie van de heilige Franciscus van Assisi van Rubens (inv.nr. 305) wordt in de bomvrije kelder van het museum neergelaten

14 november 2013

In 2013 werd het nieuwe depot van het KMSKA officieel geopend en in gebruik genomen. Bij deze gelegenheid organiseerde het museum ook een expo met als titel De omgang met kunst in oorlogstijd, over hoe men tijdens en na WOII de kunst in het KMSKA probeerde te beschermen. Dit is het verhaal dat archiefstukken en foto’s uit het museum ons over deze gebeurtenissen vertellen.

Download het artikel De omgang met kunst in oorlogstijd (PDF, 2,42MB)

Stilleven over de studie van een halfnaakt model

13 november 2013

Net als zijn tijdgenoten hergebruikte James Ensor zijn schildersdoeken regelmatig. Restaurator Karen Bonne gaat na hoe hij daarbij te werk ging.

James Ensor, De oestereetster, KMSKA

Ensor over het gebruik van vernis

30 oktober 2013

Op basis van de gepubliceerde en ongepubliceerde geschriften van James Ensor kunnen de onderzoekers van het Ensor Reseach Project veel te weten komen over de artistieke keuzes van de kunstenaar. In dit artikel gaat Herwig Todts dieper in op Ensors houding ten opzichte van het gebruik van vernis.

 

Barok in de Zuidelijke Nederlanden: een online museum

Logo Barok in de Zuidelijke NederlandenNa themawebsites over James Ensor, George Minne en de Vlaamse Primitieven lanceerden Vlaams minister voor Cultuur Joke Schauvliege en de Vlaamse Kunstcollectie eerder deze zomer een website rond Barok in de Zuidelijke Nederlanden. Op die website kan je de barokcollecties van zeven Vlaamse musea, waaronder het KMSKA en acht kerken en kathedralen bekijken. Verschillende collectieonderzoekers van het KMSKA leverden bijdragen aan de nieuwe website. 

UV-opname Stilleven met chinoiserieën (detail) Over loodwit en zinkwit

13 augustus 2013

De onderzoekers van het Ensor Research Project bekijken met behulp van UV-opnames hoe James Ensor loodwit en zinkwit gebruikte bij de creatie van Stilleven met chinoiserieën.

Van kunstenaarsportret naar schilderend geraamte

26 juli 2013

De eerste resultaten van het Ensor Research Project tonen aan dat James Ensor op Het schilderend geraamte een ondertekening met zijn eigen aangezicht overschilderd heeft met een doodshoofd.

Nieuwe editie Rubensbulletin

18 juli 2013

Onlangs werd er een nieuwe editie van het Rubensbulletin gepubliceerd met bijdragen in het Engels en het Nederlands van de hand van Ank Adriaans-Van Schaik, Nico Van Hout, Alexander Mossel en Christine Van Mulders. Je kan de laatste editie downloaden of online doorbladeren. 

De achterzijde belicht

5 februari 2013

Binnenkort dalen de kunstwerken die nog in het museum zijn af in het gloednieuwe museumdepot. Voor het zover is, controleert Sven Van Dorst ze een laatste keer. Dat geeft hem de kans om de achterzijde van de schilderijen te bekijken. Zo deed hij een opmerkelijke vondst bij het schilderij Heilige Augustinus van Hippo wast de voeten van Christus door Theodoor Rombouts.

Download het artikel 'De achterzijde belicht' (PDF, 11 MB)

 

Wie is Jan van Gent?

7 januari 2013

George Morren, Foorkraam van Jan van Gent, KMSKAHet KMSKA heeft een schilderij van George Morren uit 1938 in zijn bezit, dat een curieuze titel draagt: Foorkraam van Jan van Gent. De titel roept meteen vragen op. Wie is Jan van Gent? En wat biedt hij te koop aan in zijn kraam? Siska Beele zocht het uit.

 

Download het artikel 'Wie is Jan van Gent' (PDF,  3,11 MB)

  

Van stage tot openingsspeech

19 april 2012

Ank Adriaans-van Schaik vertelt hoe haar stage bij het Rubensproject van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen uitmondde in de dossierpresentatie Rubens doorgelicht. Triomf op Wielen. Schets voor de Zegewagen van Kallo . Die kan je nog tot 13 mei bezoeken in Museum Rockoxhuis.

Download het artikel 'Van stage tot openingsspeech' (PDF, 735 kB)

Kunst voor een feestzaal. Kersen van Lawrence Alma-Tadema

31 januari 2012

Lawrence Alma-Tadema, Kersen, KMSKAKunstwerken hebben dikwijls al een hele geschiedenis achter de rug vooraleer ze in een museumcollectie terechtkomen. Het onderzoek naar de herkomst van een kunstwerk is dan ook een belangrijk en boeiend aspect van het wetenschappelijk onderzoek in een museum. In dit artikel reconstrueert Siska Beele op basis van gloednieuwe informatie de lotgevallen van Kersen van Lawrence Alma-Tadema, een schilderij uit de collectie van het KMSKA. Ze doet dat in het kader van de tentoonstelling De MODERNEN. Kunst uit Nederland die je momenteel in de Koningin Fabiolazaal kan bezoeken.

Download het artikel 'Kunst voor een feestzaal. Kersen van Lawrence Alma-Tadema' (PDF, 3.01 MB)

Nieuwe editie Rubensbulletin

5 januari 2012

Eind 2011 verscheen er een nieuwe editie van het Rubensbulletin online. De vijf bijdragen zijn van de hand van Nico Van Hout, Ank van Schaik en Claire Betelu.  

Verhuis Rubensdocumentatie

7 september 2011

Een geopende documentatiedoosBegin september verhuisde het personeel van het KMSKA, waaronder de afdeling collectieonderzoek, naar een nieuwe stek: het Anna Bijnsgebouw van de Vlaamse Overheid aan het Antwerpse Centraal Station. Daar vindt ook de Rubensdocumentatie een nieuw onderkomen gedurende de verbouwingswerken aan het museumgebouw. De Rubensdocumentatie is het geheel van onderzoeksmateriaal, tekstbronnen en foto’s die de medewerkers van het Rubensproject verzamelen in de loop van hun onderzoek naar de deelcollectie Rubens. De documenten zijn gerangschikt volgens het inventarisnummer van de kunstwerken. Ook de Rubensbeeldbank verhuisde naar het Anna Bijnsgebouw. Deze databank bevat de honderden fotografische opnamen die in het kader van het onderzoek plaatsvonden. De Rubensdocumentatie kan op aanvraag door collega-vorsers geraadpleegd worden.
 

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50