Ensor’s Creative Process: Technique, Concept, Image

print

Het Ensor Research Project heeft als doel om James Ensors creatieve processen beter te begrijpen. Dit symposium werd georganiseerd om een tussentijdse stand van zaken te presenteren van het onderzoek. De technische en wetenschappelijke bevindingen werden geëvalueerd in samenhang met recent theoretisch, stilistisch, iconografisch en historisch onderzoek. 

James Ensor, Het schilderend geraamte

De jongste jaren heeft het onderzoek van de materiële en technische aspecten van de beeldende kunst en het cultureel erfgoed aanzienlijke vooruitgang geboekt. Door het optimaliseren van bestaande onderzoeksinstrumenten en de ontwikkeling van nieuwe beelvormings-technieken, zoals Macro X-Ray Fluorescence scanning, is de kwaliteit van de onderzoeksdata rijker dan ooit. In 2013 is het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen gestart met het  Ensor Research Project. Een interdisciplinair team onderzoekt de materiële en technische aspecten van de 38 Ensor schilderijen in de collectie van het museum. Ondersteund door een conservatiecampagne, heeft dit onderzoeksproject onze kennis van Ensor’s creatieve processen aanzienlijk verbeterd. Recent heeft ook The Art Institute of Chicago de conservatie van Ensors buitengewone tekening  De verzoeking van de Heilige Antonius (1887), gepresenteerd in een boek, een tentoonstelling en een online scholarly catalogue.

Programma 

Vrijdag 20 november 2015

Locatie: Klooster Grauwzusters, Universiteit Antwerpen, Lange Sint-Annastraat 7, 2000 Antwerpen

08.30: Registration

  • 09.05: Dr. Elsje Janssen, Director of Collections, Royal Museum of Fine Arts Antwerp
    Welcome
  • 09.20: Dr. Geert van der Snickt, Axes Group, University of Antwerp, FIBL Chair on advanced imaging techniques for the arts
    Innovative chemical imaging techniques applied on easel paintings by Ensor
  • 09.50: Dr. Herwig Todts, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, Ensor Research Project
    Ensor’s project-based creative processes

10.20: Koffie en thee

  • 10.50: Karen Bonne, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, Ensor Research Project, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium/Institut Royal pour le Patrimoine Artistique, Brussels
    The Ensor Research project. Detailed overview of technical and material peculiarities...
  • 11.20: Kimberly Nichols , Associate Paper Conservator at The Art Institute of Chicago
    Reconstructing The Temptation: Discovering Ensor’s Artistic Process Through Conservation
  • 11.50: Dr. Nico Van Hout, Royal Museum of Fine Arts Antwerp
    Creativity and Methodology in Painting before 1800: the Working Procedures of Peter Paul Rubens

12.20: Lunch

  • 14.00: Nanny Schrijvers, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, Ensor Research Project
    Mapping Masks and Other Accessories in Ensor’s Paintings
  • 14.30: Prof. Dr. Claire Moran, Queens University Belfast
    Ensor’s Linguistic Performativity
  • 15.00: Prof. Dr. Marnin Young, Stern College for Women, Yeshiva University, New York
    Ensor’s Interiors
  • 15.30: Prof. Dr. Susan M. Canning, College of New Rochelle, New York
    No Boundaries: Process, Invention and the Performative Turn in James Ensor’s Practice

15.45: Koffie en thee

  • 16.20: Dr. Ina Dinter, Staatliche Museen zu Berlin (Kupferstichkabinett)
    “Un esprit ironique et un homme qui s’amusa volontiers“ – Irony as a Pictorial Strategy in James Ensor’s Love Gardens
  • 16.50: Prof. Dr. Joan E. Greer, University of Alberta
    Vincent van Gogh: concepts of artistic genius and the creative process in fin-the-siècle Europe

17.20: Panelgesprek

  • 18.00:  Prof. Dr. Manfred Sellink, Director, Royal Museum of Fine Arts Antwerp, University Ghent
    Concluding Remarks  

Zaterdag 21 november 2015 (optioneel) 

Locatie: Mu.Zee in Oostende & het externe restauratieatelier van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen in Kallo. Voor deze excursie wordt een shuttle voorzien. Je kan gratis deelnemen, maar het aantal deelnemers is beperkt tot 40. Om deel te nemen moet je je apart inschrijven.

09.00: Shuttle van Antwerpen naar Oostende

  • 10.30: Oostende: Mu.Zee. Phillip van den Bossche, director, and Barbara de Jong, conservator-restorer
    Welcome & The Ensor Research Project Ostend
     
  • 12.00: Lunch & bezoek aan het Ensorhuis in Oostende

14.00: Shuttle van Oostende naar Kallo

  • 15.30: Bezoek aan het externe restauratieatelier van het Koninlijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen in Kallo

17.00: Shuttle naar Antwerpen (vermoedelijke aankomst rond 17.30)
 

Het symposium werd georganiseerd door het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Dr. Elsje Janssen, Wetenschappelijk Directeur Collecties en Dr. Herwig Todts, curator en Ensor Research Project Coördinator in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen, Dr. Geert Van der Snickt, Chair Advanced Imaging Techniques for the Arts, Faculty of Science, Dr. Susan M. Canning, Professor, College of New Rochelle, New York en de Vlaamse Kunstcollectie - Musea voor Schone Kunsten Antwerpen Brugge Gent.

  

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50