Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Over het museumgebouw

print

Middenin de gezellige Antwerpse wijk ‘het Zuid’ vind je het grootste Museum voor Schone Kunsten van Vlaanderen. Het notoire 19de-eeuwse museumgebouw bestaat in 120 jaar in 2010. Een terugblik op het ontstaan van een kunsttempel.

In de 19de eeuw was Antwerpen aan een stadsuitbreiding toe. Door de opruiming van de stadswallen en een Spaans kasteel kwam er ten zuiden van het centrum een terrein van 49 hectare vrij. Vanaf 1875 plant de stad er een nieuwe wijk in met dokken, een station, kerken, een synagoge en enkele culturele gebouwen. Middenin de wijk moest een nieuw museum opreizen dat het oude museum van de Academie zou vervangen. Het Antwerpse stadsbestuur schreef twee ontwerpwedstrijden uit en bestudeerde tal van buitenlandse kunsttempels. Onder leiding van de architecten Jan Jacob Winders (1849-1936) en Frans Van Dijk (1853-1939) kon de bouw van het huidige museumgebouw in 1883 van start gaan. Zeven jaar later, op 11 augustus 1890, opende het museum zijn deuren.

Bouwproject met ambitie

De architecten moesten rekening houden met heel wat behoeftes en esthetische eisen. De zalen moesten een grote brandveiligheid en vooral veel licht hebben. Het museum moest over restauratieplaatsen, een vergaderzaal, kelders tegen calamiteiten, een moderne verwarmingsinstallatie en magazijnen kunnen beschikken. Het nieuwe museumgebouw moest kortom ambitieus én actueel zijn.

Mix van bouwstijlen

Het nieuwe museumgebouw combineerde verschillende bouwstijlen met elkaar. De voorgevel met zes Korinthische zuilen is erg klassiek. Een hoge basis van trappen geeft het gebouw de allure van een tempel. De zijgevels beschikken over vensters die de benedenzalen, oorspronkelijk bedoeld voor grafiek en beelden, voldoende moeten verlichten. Op de bovenste verdieping moest de collectie getoond worden, met als centraal hart de riante Rubenszaal. De monumentale trapzaal is een kopie van die in het oude museum. De grote schilderijenreeks van Nicaise De Keyser moest er immers exact inpassen. Voor de achtergevel vonden de architecten inspiratie in de Vlaamse renaissancestijl. Sculpturen die kunstdisciplines, -periodes en -beoefenaars voorstellen, luisteren het geheel op.

share

Permanente collectie

  • Zoals de ouden zongen, piepen de jongen (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Zoals de ouden zongen, piepen de jongen

  • Zestien september (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Zestien september

  • Meleager en Atalanta (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Meleager en Atalanta

  • De intrige (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De intrige

  • De strijkster (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De strijkster

  • Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen

  • De man in de stoel (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De man in de stoel

  • Venus Frigida (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Venus Frigida

  • Pierre de Wissant. Burger van Calais (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Pierre de Wissant. Burger van Calais

  • Kaartspelers en brassers (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Kaartspelers en brassers

  • Vespertijd (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Vespertijd

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50