Collectienieuws

print

Van nieuwe aanwinsten en bruiklenen tot spectaculaire ontdekkingen over de kunstwerken van het museum. Ontdek het laatste nieuws over de collectie van het KMSKA.

Privébruikleen voor het nieuwe museum nu al te zien in het Rubenshuis

7 maart 2016

Maerten De Vos, De laster van Apelles, privécollectie

Bij de heropening van het nieuwe museum zal de collectiepresentatie verrijkt worden met een aantal unieke bruiklenen. Een eerste bruikleen, De laster van Apelles van Maerten De Vos uit een buitenlandse privéverzameling, is vandaag in primeur aan de pers voorgesteld. Het schilderij is nooit eerder tentoongesteld. Het publiek kan het werk vanaf nu ontdekken in het Rubenshuis.

Lees het webartikel over dit werk dat naar aanleiding van deze bruikleen op de website van het Rubenshuis verscheen. 
 

KMSKA verwerft 17 werken en een schetsboek van Schmalzigaug

17 december 2015

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen verwierf 17 werken op papier en een schetsboek van de Antwerpse futurist Jules Schmalzigaug. Deze werken zullen in 2016 voor het eerst aan het publiek getoond worden in een tentoonstelling van Mu.Zee Oostende.

De 17 tekeningen, pastels, aquarellen, gouaches en etsen die het KMSKA met eigen middelen verworven heeft, illustreren uitvoerig de volledige maar korte loopbaan van Jules Schmalzigaug (1882-1917). De werken komen uit de collectie Maurice Verbaet. Die schonk het museum bovenop de gekochte kunstwerken nog een schetsboek van dezelfde kunstenaar.

Jules Schmalzigaug, Froufrou rouge, KMSKA

De Antwerpenaar Jules Schmalzigaug behoorde tot de Europese avant-garde maar is voor het Belgische publiek nog al te zeer een nobele onbekende. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat het grootste deel van zijn artistieke loopbaan zich afspeelde in het buitenland. Hij studeerde in Karlsruhe en Brussel, ontdekte in 1912 in Parijs het Italiaanse futurisme, verbleef een tijdlang in Venetië en nam in 1914 deel aan de spraakmakende Esposione Libera Futurista Internazionale in Rome. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vluchtte hij met zijn familie naar Den Haag, waar hij in 1917 een einde aan zijn leven maakte.

Het KMSKA was al in het bezit van vijf schilderijen van Schmalzigaug, die in 1928 door de familie van de schilder geschonken waren. Tekeningen en etsen ontbraken tot nog toe in de museumcollectie. De aankoop en de schenking versterken de aanwezigheid van de Europese avant-garde in de verzameling. Omdat het Koninklijk Museum gesloten is omwille van renovatiewerkzaamheden, zullen deze aanwinsten aan het publiek getoond worden in Mu.Zee (Oostende) op een tentoonstelling over Schmalzigaug en het futurisme vanaf het najaar van 2016.    

KMSKA koopt zeldzame tekening van Ensor

7 oktober 2015

Het KMSKA kocht op een Brusselse veiling de zeldzame tekening Haardgerei en Maskers van James Ensor. Het gaat om een van de befaamde ‘hybride’ tekeningen waarvan een tiental gekend zijn en die tot de meest innoverende tekeningen van de meester behoren. Het KMSKA beschikt over de rijkste en meest representatieve Ensorverzameling ter wereld. Een tekening zoals gisteren bij Brussels Art Auctions onder de hamer ging, ontbrak echter.

James Ensor, Haardgerei en maskers, KMSKA

De tekening is half realistisch en half surreëel: de rechterhelft stelt een steelpan en een wafelijzer op de rand van een fornuis voor, en sluit aan bij de reeks realistische studies die Ensor omstreeks 1880-83 maakte. Later, omstreeks 1886-89, vulde de kunstenaar de lege linkerhelft van het blad aan met allerlei groteske motieven: een masker met een varkenssnuit, een vogelkop en karikaturen. Van dit soort tekeningen zijn er maar een tiental gekend. Enkele daarvan zitten in musea (o.a. Art Institute Chicago), enkele in privéverzamelingen. Het is uit zo’n privéverzameling dat het KMSKA het werk kocht.

Haardgerei en maskers (zwart krijt op papier, 22,2 x 17,5 cm) ging onder de hamer voor € 55.000. KMSKA betaalde de som met geld dat het opbouwde via eigen inkomsten, sponsoring en schenkingen.


share

Permanente collectie

  • Zoals de ouden zongen, piepen de jongen (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Zoals de ouden zongen, piepen de jongen

  • Zestien september (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Zestien september

  • Meleager en Atalanta (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Meleager en Atalanta

  • De intrige (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De intrige

  • De strijkster (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De strijkster

  • Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen

  • De man in de stoel (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    De man in de stoel

  • Venus Frigida (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Venus Frigida

  • Pierre de Wissant. Burger van Calais (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Pierre de Wissant. Burger van Calais

  • Kaartspelers en brassers (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Kaartspelers en brassers

  • Vespertijd (klik om te vergroten; gebruik de escape toets om het venster te sluiten)

    Vespertijd

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50