James Ensor
Oostende 1860 - Oostende 1949
1882
olieverf op doek
240 x 185 x 9 cm
Inventarisnummer 2073
Dit is één van de belangrijkste werken uit de rijke Ensorcollectie van het KMSKA. We zien een
zonnige eetkamer, een tafel gedekt voor twee en een jonge vrouw die op het punt staat om een oester
te verorberen. Met
De oestereetster schilderde de jonge
James Ensor een vervolg aan de reeks die hij
Het burgersalon doopte. Een serie waarmee hij momenten uit het leven van de kleinsteedse
burgerij vastlegde. Hier ging hij met lichte kleuren aan de slag. De rode, gele en oranje tinten
versterken de illusie van zonneschijn.
In 1882 wou Ensor met
De oestereetster deelnemen aan de driejaarlijkse tentoonstelling in Antwerpen. De
organisatie weigerde het werk. Net als 'L'Essor', een tentoonstellingsvereniging met oud-leerlingen
van de Brusselse academie. De kunstkringen van toen waren nog niet klaar voor Ensors genie. Daarom
stichtten hij en enkele vooruitstrevende leden van 'L'Essor' de progressieve kunstkring 'Les XX'.
Bij hen vond het werk wel een gul onthaal.
Controversieel
Eind 19de eeuw zorgde deze schijnbaar vredige oestereetster voor heel wat beroering. Toeschouwers vonden de jonge vrouw die geniet van de goede dingen des levens - edele wijn en oesters - ongepast. Temeer omdat oesters de liefdeslust zouden aanwakkeren en het vrouwelijke geslachtsorgaan symboliseerden.
