Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Heilige Barbara van Nicodemië

print

Jan van Eyck
Maaseik 1380/1400 - Brugge 1441
1437
olieverf op paneel
31 x 18 cm
Inventarisnummer 410

Met dit werk vertelt de Vlaamse primitief Jan van Eyck het verhaal van de heilige Barbara. Haar vader, een Syrische edelman, wou voorkomen dat iemand zijn dochter zag. Hij sloot haar op in een versterkte toren waar ze een luxeleventje leidde. Toen hij haar wou uithuwelijken, verzette ze zich hevig. Om haar te overtuigen, gaf vader haar de toestemming de toren af en toe te verlaten. Tijdens zo'n uitstap bekeerde Barbara zich tot het christendom. Ter ere van de Heilige Drievuldigheid liet ze in haar toren zelfs een derde raamopening plaatsen. Woedend leverde haar vader haar uit aan de gouverneur die haar op zijn beurt liet folteren. Zonder succes, want 's nachts verdwenen al haar wonden. Ten einde raad onthoofdde vaderlief zijn dochter dan maar zelf.
We zien Barbara, martelares van het christendom, bladeren in een gebedenboek. De palmtak in haar linkerhand staat symbool voor haar triomf op de dood. Ze heeft immers voor Jezus en het eeuwige leven gekozen. Achter haar zijn tal van werfarbeiders druk in de weer. Samen bouwen ze een monumentale gotische kerktoren, en daarmee het christendom, op.

Gedoodverfd

De extreem fijne uitwerking van deze doodverf, of onderschildering, is uniek en innoverend. Nadat hij de luchtpartij geschilderd had, staakte van Eyck zijn werk. Tot vandaag is de Heilige Barbara het oudste onvoltooide paneel in de schilderkunst van de Nederlanden. Toch voorzag van Eyck het van zijn signatuur. Een teken dat het werk volgens hem wel voltooid was?

Terug naar het overzicht

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50