Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

De laatste dag

print

Pierre Alechinsky
Brussel 1927
1964
olieverf op doek
306 x 506 x 8 cm
Inventarisnummer 3039

Een bizarre wereld van vreemde dieren en kronkels vult het doek. Naast eenden en slangen onderscheiden we ook enkele uilen en vissen. Met De laatste dag verenigde de Belgische schilder en graficus Pierre Alechinsky abstracte elementen met herkenbare figuren. Hij deed dit in de geest van de Cobra, een kunstbeweging die in 1948 in Kopenhagen, Brussel en Amsterdam het levenslicht zag. Cobrakunstenaars braken los van discussies over abstracte en figuratieve kunst. Ze maakten zich sterk dat beide vormen probleemloos in elkaar kunnen overvloeien. Een visie die Alechinsky heel zijn carrière doorzette. Zo werd zijn werk na verloop van tijd heftiger qua vorm en rijker van kleur. Ook liet hij zijn fantasie steeds vaker de vrije loop.

Ode aan Ensor

In 1968 figureerde De laatste dag in de tentoonstelling Kontrasten 47/67, de eerste expo rond actuele kunst die het KMSKA organiseerde. Nadien kreeg het doek een plek in de museumcollectie. Het gerucht doet de ronde dat Alechinsky met dit kolossale werk - het meet drie bij vijf meter - wou wedijveren met Ensors Intrede van Christus in Brussel. Dat doek hing destijds ook in het museum en mat 'slechts' tweeënhalve bij vier en een halve meter. Ook qua volheid van het beeldvlak zijn de twee aan elkaar gewaagd. Alechinsky was dan ook een groot bewonderaar van Ensor. De laatste dag is als het ware een enorme ode aan de Oostendse meester.

Terug naar het overzicht

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50