Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Namiddag in Oostende

print

James Ensor
Oostende 1860 - Oostende 1949
1881
olieverf op doek
108,5 x 132 cm
Inventarisnummer 1852

In zijn jonge jaren schilderde James Ensor een reeks genretaferelen die werden gebundeld onder de noemer Het burgersalon. Net als deze Namiddag in Oostende tonen die ‘salons’ één of twee personages in een burgerlijk interieur. Een terugkerend figuur is Mariette, Ensors jongere zus. Volledig opgetut poseert Mitche, zoals de schilder haar noemde, aan de tafel van haar ouderlijke woonst. De vrouw die naast haar zit, is Catharina Haegheman, haar moeder. Ondanks de duidelijke link met zijn leven is deze voorstelling fictief. De kunstenaar brengt het wel en wee van een jonge burgervrouw in beeld. Hier zien we haar na het middagmaal op koffievisite bij een oudere vrouw. De donkere gordijnen temperen het licht. Wat is de relatie tussen de twee? Welke gedachten spoken er door het hoofd van de jonge vrouw? De kijker heeft er het raden naar.

Impressionist?

Een impressionist, zo bestempelden vriend en vijand Ensor toen hij dit werk schilderde. De piepjonge kunststroming van Monet en Renoir was hem inderdaad niet vreemd. Toch is dat aan dit burgersalon niet te zien. Hij noemde het dan wel zelf ‘een impressie’, later zou hij zeggen dat hij ten onrechte onder het impressionisme geklasseerd was. Zo vond hij dat hij zijn kunst niet reduceerde tot de registratie van een optisch spel van licht en kleur zoals zijn Franse tijdgenoten dat wel deden. 

Terug naar het overzicht 
 

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50