Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

De Parijse sfinks

print

Alfred Stevens
Brussel 1823 - Parijs 1906
1867
olieverf op doek
72 x 53 cm
Inventarisnummer 1373

Toen de jonge Brusselaar Alfred Stevens zijn schilderdebuut maakte in Parijs, specialiseerde hij zich in realistische, sociaal bewogen kunst. In 1855 schakelde hij over op thema's uit het leven van eigentijdse burgerdames. Hij werd de kroniekschilder van de demi-mondaines, vrouwen die zich door hun welgestelde minnaars lieten onderhouden.
Zijn onderwerpskeuze was enorm vernieuwend. Voordien speelden vrouwelijke personages in de schilderkunst vooral een mythologische of historische rol. Stevens portretteert de vrouw voor het eerst als een kostbaar voorwerp in een rijk gedecoreerd vertrek.
Met De Parijse sfinks schilderde Stevens een raadselachtige vrouw die afwijkt van de dames die hij doorgaans weergaf. Hij beeldt haar frontaal uit. Terwijl ze met haar hand haar hoofd lichtjes ondersteunt, staart ze voor zich uit in de richting van de toeschouwer. De achtergrond is bruin en neutraal. Attributen vinden we nergens terug. Wie is die vrouw en welke verborgen raadsels draagt ze met zich mee? Daarover blijven we tot vandaag in het ongewisse.

Trio

Naast de sfinks in het KMSKA zijn er nog minstens twee andere Parijse sfinksen gekend. Eén bevindt zich in een Amerikaanse privécollectie. Een andere vinden we in het Clark Art Institute in de Amerikaanse staat Massachusetts terug. Zij is als het ware het winterse zusje van deze zomerse Antwerpse variant.

Terug naar het overzicht

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50