Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Altaarstuk van het schrijnwerkersambacht

print

Quinten Metsijs
Leuven 1456/ 1466 - Antwerpen 1530
olieverf op paneel
260 x 503 cm
Inventarisnummers 245 - 249

In 1503 vroeg de Antwerpse schrijnwerkersgilde aan Quinten Metsijs om een altaarstuk te schilderen. Naast de Bewening van Christus moesten de patroonheiligen van de gilde, Johannes de Evangelist en Johannes de Doper op de zijluiken staan. Links serveert een dansende Salome het hoofd van die laatste aan haar stiefvader Herodes en haar moeder Herodias. Achteraan zien we de onthoofding zelf. Op het rechterluik wordt Johannes de Evangelist gekookt in een ketel ziedende olie, terwijl keizer Domitianus en zijn gevolg toekijken. Op de achtergrond rijst de Romeinse Porta Latina op, een bouwwerk dat hier gelijkenissen vertoont met het Antwerpse Steen.
Veel meer dan de gruwel op de zijluiken zet het middenpaneel aan tot bezinning en gebed. Het dode lichaam van Christus ligt vooraan, vlakbij de toeschouwer. Het verbindt de figuren op de voorgrond met elkaar. Achter hen werkte Metsijs een schitterend landschap uit met het rotsgraf, de heuvel Golgotha, de drie kruisen en Jeruzalem. De bergen die het landschap omzomen, worden volgens de regels van het Italiaanse perspectief steeds vager en lichter.

Vierde keuze

Oorspronkelijk wou de gilde een gebeeldhouwd retabel. Ze bestelde het altaarstuk eerst bij twee Leuvense beeldhouwers en daarna bij een Antwerpenaar. Omdat hun ontwerpen te duur waren, richtte de gilde zich tot Quinten Metsijs die de opdracht op sublieme wijze volbracht.

Terug naar het overzicht

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50