Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Thomas Gerritzn Doesburch en Claesje Hendricksdr Roeclaes met hun dochters

print

Anonieme Meester
1599
olieverf op paneel
196 x 126 cm
Inventarisnummer 5034

Rond 1500 werd het kerngezin met vader, moeder en kinderen dé hoeksteen van de westerse samenleving. Het familieportret was in die periode dan ook bijzonder populair. Hier zien we de Amsterdamse korenkoopman Thomas Gerritszn Doesburch, zijn vrouw Claesje Hendricksdr Roeclaes en hun kroost. De anonieme meester die dit werk schilderde, heeft het ouderpaar levensgroot afgebeeld. Doesburch poseert zelfzeker, zijn wederhelft kijkt eerder schuchter. Het contrast tussen de ernst van de ouders en de ongedwongenheid van hun dochters die op het stoepje onderaan zitten te spelen, is opvallend. Kleine details in het werk verwijzen naar de waarden die belangrijk zijn voor een duurzaam huwelijk. De roze anjer in Claesjes hand is een teken van trouw aan haar echtgenoot. De kleine meisjes spelen met een appel, sinds eeuwen het symbool van de liefde en het huwelijk, en een bundeltje houtjes. Dat laatste verwijst naar een bundel pijlen en staat dan weer voor de harmonie tussen man en vrouw en de samenhorigheid van de gezinsleden.

Mannelijke overheersing

Het venster op de achtergrond van het schilderij geeft uit op een landschap met Adam en Eva tijdens de zondeval. Als gevolg van hun ongehoorzaamheid zou de man in een huwelijk altijd over de vrouw heersen. Het feit dat net dit tafereel in zijn familieportret voorkomt, toont dat Doesburch het volledig eens was met die machtsverdeling.

Terug naar het overzicht

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50