Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Verbazing van het masker Wouse

print

James Ensor
Oostende 1860 - Oostende 1949
1889
olieverf op doek
109 x 131,5 cm
Inventarisnummer 2042

In 1886 hield James Ensor de natuurgetrouwe, realistische manier van werken die hij bij De Oestereetster en zijn Burgersalons hanteerde voor bekeken. In de Brusselse kunstkring ‘Les XX’ ontdekte hij het symbolisme van Odilon Redon en andere vernieuwers. Daarop onderzocht hij zelf de mogelijkheden van het rationele en het irrationele. Bij schilders als Rembrandt en Goya, het Japonisme en de karikaturisten vond hij inspiratie.
Verbazing van het masker Wouse geeft een mooi beeld van zijn nieuwe werkwijze. Voor het interieur baseerde Ensor zich op zijn atelier op de zolder van zijn ouderlijke woonst in Oostende. Op de vloer liggen carnavalsattributen: kledingstukken, hoofddeksels, muziekinstrumenten, maskers en zelfs een doodskop.
Links en rechts komen de maskers tot leven. Het hoofdpersonage heeft iets onwezenlijks. Het is een lelijke vrouw die loopt te pronken als de verleidelijke deerne die ze nooit meer zal zijn. Ze is een persiflage op de chique dames die destijds een geliefkoosd onderwerp waren van Ensors collega-kunstenaars.

Wie is Wouse?

Ensor heeft nooit verduidelijkt wie die Wouse nu eigenlijk is. Het kan de groteske vrouw zijn, maar ook de zwarte man die links het schilderij binnenwandelt. Ook is het niet meteen duidelijk wie de wezens zijn die, al dan niet letterlijk, aan de vrouw haar voeten liggen.

Terug naar het overzicht

  share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50