Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

KMSKA 2.0 / Nieuwsbrief

VOLG ONS OP FACEBOOK, TWITTER, YOUTUBE, FLICKR, WORDPRESS EN PINTEREST.
OF SCHRIJF JE IN OP ONZE DIGITALE NIEUWSBRIEF.  

Word fan van het KMSKA op facebook Volg het KMSKA op twitter Bekijk de filmpjes van het KMSKA op Youtube Bekijk de foto's van het KMSKA op Flickr Het KMSKA blogt op wordpress Volg het KMSKA op Pinterest
 

Tekstversie filmpje

print

Bezoek de museumwerf

[De reportage begint met een generiek waarin details van enkele kunstwerken uit de collectie van het KMSKA elkaar opvolgen. Het gaat om de werken Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen van Jean Fouquet, Zittend naakt van Amedeo Modigliani, Aanbidding door de koningen van Peter Paul Rubens en Dromerij van Rik Wouters. Het logo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ‘dicht maar dichtbij’ sluit het rijtje af. Daarna komt er een man met een helm op in beeld die in de inkomhal van het museumgebouw staat.]

Ik ben Paul Huvenne. Ik ben de directeur van het Koninklijk Museum voor Schone kunsten in Antwerpen.

[Terwijl Paul Huvenne spreekt, worden beelden getoond waarin hij op de museumwerf wandelt in doorgaans donkere ruimtes, al dan niet met een zaklamp.]

We bevinden ons hier op de bouwwerf die het museumgebouw hier op het Zuid thans is. Maar als je goed kijkt, herken je wel het oude vertrouwde museum daarin. Dat was een gebouw van de 19de eeuw en er moet wel heel wat aan gebeuren om dat aan te passen aan de noden van vandaag.

[Mysterieuze beelden van lege en donkere museumzalen wisselen elkaar af. De camera werpt een blik op de binnenkoeren waar Paul Huvenne ook over spreekt.]

Er wordt in de binnenkoeren van dit huis een totaal nieuwe constructie, een nieuwbouw, gezet als een soort tafel met zes poten die helemaal past, naadloos, in het oude gebouw. Het oude gebouw gaan we restaureren, gaan we conserveren en gaan we ook proberen de glorie terug te geven die met de tijd verdwenen is.

[Close-ups van stukken sierlijst die opgeslagen worden in het gebouw om nadien terug geplaatst te worden, gevolgd door shots van de lege bovenzalen van het museum en detailshots van bepaalde verbouwingswerken.]

Als we nu door het oude museum lopen, worden we getroffen door die ritmische opeenvolging van ruimte na ruimte, zaal na zaal. Dat heeft wel iets. Maar eigenlijk is dat ook wel een beetje saai. Tegelijkertijd worden we getroffen door hoe doordacht die architecten van de 19de eeuw zijn omgegaan met die museale ruimte. Het museum is als het ware helemaal gecreëerd rond de as waar we nu in staan met de Rubenszaal en aansluitend een kleinere zaal voor de twee andere goden: Van Dyck en Jordaens. Als we dat gaan gerestaureerd hebben, ga je zien dat dat echt als een prachtige eenheid gecreëerd is. Een monumentale zaal die ons gaat terugbrengen in de grote glorietijd toen het museum gebouwd werd als een soort mausoleum rond zijn Rubenscollectie.

[Paul Huvenne staat in het midden van de lege en quasi gestripte Rubenszaal, waar het op enkele zonnestralen na zo goed als donker is.]

Ik kan mij voorstellen dat je als publiek toch graag eens een kijkje zou willen komen nemen om te zien hoe ver we nu staan. Die gelegenheid gaan we nu creëren. In 2018 gaan we opnieuw open En het gaat fantastisch zijn.

[Het filmpje sluit af met een shot op een donkere ruimte waar je in de verte een deuropening ziet waarlangs Paul Huvenne passeert. Nadien verschijnt er op het scherm de melding: ‘ Bezoek de museumwerf. 23, 24, 30 en 31 augustus 2014. Meer info: www.kmska.be’.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50