Recht en onrecht in de Nederlandse kunst (1450-1650)

print

Datum: 04/03/2018
Start/einduur 11.00 - 12.00

Roep om rechtvaardigheid. Kunst en rechtspraak in de Bourgondische Nederlanden  is een expo die focust op recht en onrecht in de Nederlandse kunst tussen 1450 en 1650. De curator van de expo, Prof. dr. Samuel Mareel schetst met deze laatste lezing van het seizoen een beeld van de rijkdom en variatie aan werken die op de tentoonstelling te zien zullen zijn. Hij situeert ze tegen hun bewogen religieuze en politieke ontstaansachtergrond.

  Jan Provoost, Marteldood van de heilige Catharina, KMSKA

Jan Provoost, Marteldood van de heilige Catharina, KMSKA

Wat is rechtvaardigheid? Wat is onrecht? Hoe brengen we het ene in de praktijk en beletten we het andere? Kunnen we het recht voor iedereen op dezelfde manier laten gelden? Het zijn vragen die filosofen, juristen, politieke denkers en kunstenaars al sinds de Oudheid bezig houden en die in onze steeds complexer wordende geglobaliseerde wereld heel actueel zijn.

In de vroegmoderne Nederlanden speelden de beeldende kunsten een opmerkelijke rol in het denken over recht en onrecht. Stadsbesturen lieten grote meesters als Rogier van der Weyden, Dieric Bouts en Peter Paul Rubens zogenaamde gerechtigheidstaferelen maken. Deze werden opgehangen in ruimtes waar recht werd gesproken en moesten rechters aanzetten tot een rechtvaardig oordeel. Vrouw Justitia duikt, in allerlei variaties en combinaties, op in de beeldende en decoratieve kunsten. De zestiende-eeuwse prentkunst klaagt op indringende wijze de wreedheden aan van de Reformatie en Inquisitie en de kolonisatie van de Nieuwe Wereld.

Recht en onrecht in de Nederlandse kunst tussen het midden van de 15de en het midden van de 17de eeuw is het centrale thema van de tentoonstelling Roep om rechtvaardigheid. Kunst en rechtspraak in de Bourgondische Nederlanden, een samenwerking tussen het Museum Hof van Busleyden in Mechelen en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (Museum Hof van Busleyden, 23 maart tot 24 juni 2018). Deze lezing schetst een beeld van de rijkdom en variatie aan werken die op de tentoonstelling te zien zullen zijn en situeert deze tegen de bewogen politieke, religieuze en culturele achtergrond waarin ze zijn ontstaan.

Over de spreker

Profiel Samuel MareelSamuel Mareel werkt als tentoonstellingscurator voor het Museum Hof van Busleyden in Mechelen en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Hij is eveneens gastprofessor aan de vakgroep letterkunde van de Universiteit Gent. Hij is gespecialiseerd in de cultuur van de vijftiende- en zestiende-eeuwse Nederlanden. Hij is de auteur van Voor vorst en stad. Rederijkersliteratuur en vorstenfeest in Vlaanderen en Brabant (1432-1561). Zijn artikels werden gepubliceerd in onder andere Renaissance Quarterly, The Sixteenth-Century Journal en The Modern Language Review. Hij werkte als onderzoeker aan de universiteiten van Gent, Berkeley, Groningen en Queen Mary (Londen). Hij is lid van de Jonge Academie.

Praktisch

  • Aanvang: 11.00 uur (deuren: 10.30 uur)
  • Thomas More Campus National, Kronenburgstraat 62-66, 2000 Antwerpen
  • Prijs: gratis met inschrijving
  • Online inschrijven voor deze lezing kan vanaf 5 februari 2017

Meer info

info@kmska.be
T 03 224 95 50
 

  share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50