Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Belgische kunstenaars in ballingschap in Groot-Brittannië tijdens de Eerste Wereldoorlog

print

Datum: 04/01/2015
Start/einduur 11.00 - 12.00

Tijdens deze lezing brengt Caterina Verdickt in kaart hoe omvangrijk de artistieke migratie van België naar Groot-Brittannïe tijdens WO I was.

Augustus 1914, het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Onmiddellijk komen grote vluchtelingenstromen op gang. 100.000-en Belgen nemen de wijk via Antwerpen en Oostende naar Groot-Brittannië. In Folkestone en Dover wordt de menigte getransporteerd naar Londen en van daar uit verdeeld over het Verenigd Koninkrijk. Voor de Belgen wordt, aanvankelijk door het War Relief Committee en later door het Belgian Relief Fund, huisvesting en tewerkstelling gezocht. Te midden deze massa bevinden zich honderden kunstenaars zoals Constant Permeke, Emile Claus, Gustave Van De Woestyne en Valerius De Saedeleer.

Gustave Van de Woestyne, De slapers, KMSKA

Gustave Van de Woestyne maakte De slapers toen hij in Groot-Brittannië verbleef

Aan de vooravond van WO I was Groot-Brittannië een verzamelplaats van kunststromingen. Enerzijds de aan het futurisme verwante vorticisten rond Wyndham Lewis (1882-1957) en Ezra Pound (1885-1972). Anderzijds de Camden Town Group, welke later zal opgaan in de London Group, met Walter Sickert (1860-1942) en Jacob Epstein (1880-1959). Ook Paul Nash (1889-1946), John Singer Sargent (1856-1925) en C.R.W. Nevinson (1889-1946) behoren tot de contemporaine artistieke scene. Een deel van hen strijdt ten tijde van de Belgische vluchtelingeninvasie aan het front. Zo is er een artistiek vacuüm dat door de Belgen graag wordt opgevuld. De voedingsbodem is rijp.

Poor little Belgium

Ook de Britse publieke opinie is hen gunstig gezind: de Belgen zijn meer dan welkom in het gastland dat zich mede verantwoordelijk acht voor het Belgische lot. Dit uit zich in een jarenlange gezamenlijke inspanning om de Belgische cultuur en haar artistieke erfgoed te bewaren en eer aan te doen. Gedurende twee jaar zijn culturele uitwisselingsactiviteiten en Belgische tentoonstellingen legio in Groot-Brittannië: tentoonstellingen over de Belgische kunst, over het verwoeste België ter voorbereiding van de wederopbouw, huldeboeken over de koning der Belgen, over erfgoed, literatuur,…e n zijn er allerhande benefieten voor "Poor little Belgium". De Britse pers houdt het publiek op de hoogte van de verwoestingen in België: de bombardementen op Mechelen, de verwoesting van Leuven en de moorden in Aarschot. Er worden tentoonstellingen opgezet met fotomateriaal waar het publiek de ravage kan bestuderen.

Tijdens deze lezing brengt Caterina Verdickt in kaart hoe omvangrijk de artistieke migratie juist was. Welke kunstenaars behoorden tot deze groep en hoe gingen zij om met de nieuwe context en de daar bij horende opportuniteiten. Hoe stond de Britse bevolking tegenover deze instroom en hoe werden de vluchtelingen opgevangen? Ze kijkt daarvoor naar de interactie tussen de Belgische artistieke gemeenschap en het politieke en culturele leven in Groot-Brittannië en naar hoe de Britse kunstwereld impulsen gaf. Wat waren de artistieke stromingen en theoretische tendensen in het ontvangstgebied en welke mechanismen bevorderen en/of belemmeren de culturele uitwisseling? Tot slot toont ze aan de hand van enkele illustratieve voorbeelden aan welke evoluties het oeuvre van de kunstenaars doormaakte en welke invloed dit had in de Belgische kunstwereld van kort na de Eerste Wereldoorlog.

Meer weten

Met de expo De Modernen. Kunst in de Groote Oorlog gaan het KMSKA, de provincie Antwerpen, het Letterenhuis en het Provinciaal Museum Emile Verhaeren dieper in op de schok die voelbaar is in kunst en literatuur tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog.

Portret Caterina VerdicktOver de spreker

Caterina Verdickt studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent en aan de KU Leuven. Ze startte haar loopbaan als coördinator bij de Vlaamse Kunstcollectie en was daarna medewerker bij De Librije, een antiquariaat in oude en zeldzame drukken. Sinds 2008 is ze werkzaam in het onderwijs: tot 2012 als coördinator academisering en kwaliteitszorg in het departement Ontwerpwetenschappen van de Artesis Hogeschool Antwerpen en momenteel als doctoraal onderzoeker en docent aan de Universitiet Antwerpen.
 

Praktisch

  • Deuren: 10.30 uur, aanvang: 11.00 uur
  • Locatie: Prins Leopold Instituut voor Tropische Geneeskunde, Nationalestraat 155, 2000 Antwerpen
  • Prijs: Gratis (met inschrijving)
  • Schrijf je in voor deze lezing

Contact

KMSKA
T 32 (0)3 224 95 50

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50