Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

De kunstcollectie van koning Willem II van Nederland

print

Datum: 01/03/2015
Start/einduur 11.00 - 12.00

Op 12 augustus 1850 wordt in Den Haag de schilderijencollectie van de pas gestorven koning Willem II (1792-1849) geveild. Voor Nederland gaat in één klap een collectie van wereldformaat verloren. In 2014 bracht het Dordrechts Museum een deel van deze buitengewone collectie voor één keer opnieuw bij elkaar voor de expo Willem II – Kunstkoning . Curator Sander Paarlberg doet het verhaal van deze succesvolle expositie.

DEZE LEZING IS INTUSSEN VOLZET. 

 

Zaalzicht van de expo Willem II - Kunstkoning, fotograaf Huib Kooyker, Dordrechts Museum

Zaalzicht van de expo Willem II - Kunstkoning, fotograaf Huib Kooyker, Dordrechts Museum

‘Één der grootste slagen, die ooit aan het Nederlandsch kunstbezit zijn toegebracht’, zo noemde de gezaghebbende kunsthistoricus Cornelis Hofstede de Groot in 1923 de veiling van de beroemde collectie van koning Willem II. De tweede Oranjekoning van Nederland was een kleurrijke figuur. Hij was de ‘Held van Waterloo’ en hij trouwde met de prachtlievende Russische tsarendochter Anna Paulowna Romanov. Willem II, die slechts kort regeerde (van 1840 tot zijn plotselinge dood in 1849), was bovenal de ‘Kunsten-Koning’. Hij had een indrukwekkende verzameling schilderijen en tekeningen bijeengebracht en stelde die vanaf 1842 tentoon in de door hemzelf ontworpen ‘Gotische Zaal’ achter Paleis Kneuterdijk in Den Haag (en eerder in het paleis van de Prins van Oranje in Brussel).

Reconstructie van een vorstelijke verzameling   

Na de dood van de koning kwam er abrupt een einde aan dit vorstelijke ‘museum’. Door hoge schulden en een in het grootste geheim van de Russische tsaar geleend bedrag van 1 miljoen gulden, waarbij de collectie als onderpand diende, zagen de erven zich genoodzaakt om de collectie te laten veilen. Het uiteenvallen van de vorstelijke verzameling is later alom betreurd. Vrijwel alle belangrijke verzamelaars sloegen hun slag op de veiling in 1850, zoals de Markies van Hertford (nu de Wallace Collection in Londen), tsaar Nicolaas I van Rusland (Hermitage, St. Petersburg), de Luxemburgse collectioneur Jean-Pierre Pescatore (Villa Vauban). Ook verschillende musea (o.a. te Brussel, Antwerpen en Frankfurt) kochten topstukken op de veiling, maar de Nederlandse Staat liet het afweten. Het was een tijd van nationale onverschilligheid: kunst was geen regeringszaak. Schilderijen van Rembrandt, Rubens, Van Dyck, werk van Vlaamse primitieven als Jan van Eyck en Hans Memling, werken uit de Italiaanse, Franse en Spaanse school en tekeningen van Michelangelo, Rafaël en Da Vinci verdwenen voorgoed naar buitenlandse collecties. Het Dordrechts Museum organiseerde in 2014 de succesvolle tentoonstelling Willem II - Kunstkoning over de uiteengevallen kunstcollectie en de pracht en praal aan het hof van Willem en Anna. Voor het eerst was een kleine reconstructie van de vorstelijke verzameling opnieuw in Nederland te zien. In zijn lezing focust curator Sander Paarlberg op het onderzoek en de voorbereidingen die aan deze tentoonstelling vooraf gingen. Daarnaast belicht hij belicht de smaak en ambities van Willem II als verzamelaar en gaat hij dieper in op de wijze waarop de koning zijn collectie presenteerde.

Meer weten

Tijdens de Willem II Talks die het Dordrechts Museum bij de expo organiseerde, lichtte Paarlberg al eens een werk toe dat deel uitmaakt van de expo. 

  

Over de spreker

Drs. Sander Paarlberg is kunsthistoricus en sinds 2001 conservator oude kunst van het Dordrechts Museum. In die hoedanigheid was hij betrokken bij de organisatie van en inhoudelijk verantwoordelijk voor diverse grote tentoonstellingen, zoals Griekse goden en helden in de tijd van Rubens en Rembrandt (Athene/Dordrecht 2000-2001), Jacob Cuyp, de vader van de zoon (2002), De 19de eeuw op zijn mooist - Rijksmuseum aan de Merwede (2004-2007), Gebroeders De Witt. Macht en onmacht in de Gouden Eeuw (2005), De kroon op het werk. Hollandse kunst 1670-1750 (Keulen/Dordrecht/Kassel 2006-2007) en Portret in portret in de Nederlandse kunst (2012-2013). Regelmatig publiceert hij over de collectie van het Dordrechts Museum en Dordtse schilderkunst in het algemeen. Surf naar de website van Codart voor een selectie van zijn publicaties en tentoonstellingen (ook in het buitenland).

Sander Paarlberg, Foto Frans Paarlberg, 2013Portret van Sander Paarlberg, © Frans Paarlberg, 2013

 Praktisch

  • Deuren: 10.30 uur, aanvang: 11.00 uur
  • Locatie: Prins Leopold Instituut voor Tropische Geneeskunde, Nationalestraat 155, 2000 Antwerpen
  • Prijs: Gratis (met inschrijving)
  • Deze lezing is intussen volzet.

Contact

KMSKA
T 32 (0)3 224 95 50

  

In samenwerking met Vlaams-Nederlands Huis deBuren.

Logo deBuren

    

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50