Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Tekstversie filmpje Inhuizing nieuw depot

print

 [De reportage begint met een generiek waarin details van enkele kunstwerken uit de collectie van het KMSKA elkaar opvolgen. Het gaat om de werken Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen van Jean Fouquet, Zittend naakt van Amedeo Modigliani, Aanbidding door de koningen van Peter Paul Rubens en Dromerij van Rik Wouters. Het logo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ‘dicht maar dichtbij’ sluit het rijtje af. Daarna komt er een vrouw in beeld die in het midden van een museumzaal gevuld met stellingen staat.]

Veerle:

“Ik ben Veerle De Meester. Ik ben één van de registratoren van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en ik ben het afgelopen jaar heel veel bezig geweest met de voorbereiding van de inhuizing naar dit nieuwe interne depot.”

[Terwijl Veerle spreekt, wandelt ze door de museumzaal waar een team van art handlers de laatste voorbereidingen treft om een reeks grote kunstwerken naar het nieuwe interne depot te verplaatsen. Een schilderij van Peter Paul Rubens wordt vastgemaakt aan een katrol waarmee de art handlers het door een luik in de vloer van de museumzaal naar beneden zullen laten zakken.]

Veerle:

“Het museum voldeed niet meer aan de huidige normen wat betreft klimaat, het klimaat waarin kunstwerken ondergebracht moeten worden. Het nieuwe depot heeft natuurlijk wel de juiste klimatologische omstandigheden. Dat is een luchtvochtigheid die rond de 52% schommelt en een temperatuur van ongeveer 19 graden.”

[Ondertussen wandelt Veerle rond in het nieuwe depot. Ze schuift enkele depotrekken open waardoor je kan zien hoe de schilderijen een plek krijgen aan die rekken.]

Veerle:

“De afgelopen 8 weken zijn we bezig geweest met alle schilderijen die niet gaan reizen, die niet gerestaureerd worden en die niet ter beschikking moeten staan voor wetenschappelijk onderzoek onder te brengen in het nieuwe depot. Dat zijn een dikke 1200 schilderijen. Wij moeten wel op ieder ogenblik kunnen zeggen waar elk schilderij hangt.”

[Veerle staat samen met een collega in de Rubenszaal en bekijkt twee grote panelen die klaar staan om naar beneden verplaatst te worden. De camera maakt close-ups van haar voorbereidende documenten en van de schilderijen op paneel.]

Veerle:

“De werken die we vandaag naar beneden brengen, zijn heel grote werken, ook heel zware werken en heel erg fragiele werken. Er zijn een aantal heel erg grote schilderijen op hout bij, dus paneel, wat best uitzonderlijk is. Dat zijn de werken die in feite niet naar andere zalen kunnen in het museum en die ook niet naar buiten kunnen. De enige manier waarop deze naar het depot kunnen is via een luik in de Rubenszaal. Dat luik geeft opening naar het bunkerdepot onderaan.”

[Om sommige werken te kunnen verplaatsen, moesten de deuropeningen verhoogd worden. We zien hoe art handlers het schilderij Aanbidding door de koningen van Peter Paul Rubens voorbij zo’n verhoogde deuropening verschuiven om het vervolgens naar beneden te laten zakken door het luik in de vloer van de zaal.] 

Veerle:

“Het is niet de eerste keer dat deze luiken gebruikt worden om deze werken in veiligheid te brengen. We hebben beeldmateriaal waarop men mooi kan zien dat ter voorbereiding van de tweede wereldoorlog deze zelfde schilderijen door deze luiken naar beneden gebracht zijn.”

[Enkele oude foto’s illustreren wat Veerle zegt.]

Veerle:

“Beneden staan er een soort karretjes of wagentjes te wachten die speciaal voor deze schilderijen ontworpen zijn.”

[De karretjes waarover Veerle spreekt worden over een speciaal ontworpen railsysteem verschoven.]

Veerle:

“Straks zijn we rond met alles in te huizen. Het is een heel erg leuk project geweest. Een project waar we allemaal heel erg veel van geleerd hebben. Het is wel jammer om al die dingen voor zo’n lange tijd te moeten missen. Maar ze hebben een goede plaats, een veilige plaats waar ze mooi kunnen rusten in de loop van de volgende jaren.”

[Terwijl een laatste schilderij naar beneden zakt vanuit de Rubenszaal van het museum wordt het scherm zwart.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50