Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Teksversie filmpje

print

Kunst krijgt onderdak in Kallo

[De reportage start met een vrachtwagen voor kunsttransport die van het museumgebouw in Antwerpen naar het nieuwe externe depot in Kallo rijdt. Tijdens die tocht werpt de camera een blik op wat er zich in de bestuurderscabine van de vrachtwagen en op de weg afspeelt. De titel van het filmpje komt in beeld: “Kunst krijgt onderdak in Kallo. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.” Vervolgens rijdt de vrachtwagen het depot binnen waarna de garagepoot van het depot sluit. Meteen daarna start er een interview met Nathalie Monteyne, teamverantwoordelijke collectiebeheer.]

Nathalie Monteyne:

“Eergisteren zijn we begonnen met de verhuizing van een gedeelte van de collectie naar ons extern depot. Het betreft de volledige collectie van werken op papier - dat zijn gravures en tekeningen - en een 500-tal schilderijen.”

[In de loop van het interview splitst het scherm in twee. Bovenaan spreekt Monteyne verder, onderaan toont de camera hoe art handlers de vrachtwagen uitladen en naar de juiste locatie in het depot brengen. De camera werpt een blik op de nog lege rekken waaraan de art handlers de kunstwerken zullen bevestigen. De schilderijen worden uit de transportkisten gehaald en naar de rekken gebracht. Ondertussen gaat het interview met Monteyne verder.]

Nathalie Monteyne:

“We hebben voor dit transport geopteerd om zo duurzaam mogelijk gebruik te maken van de middelen. Dat betekent dat het verpakkingsmateriaal herbruikbaar is. De travelframes waarin onze schilderijen vervoerd worden, worden ook iedere keer herbruikt en we maken ook gebruik van art containers die meermaals gebruikt kunnen worden.”

[Art handlers verwijderen het beschermingsmateriaal van de schilderijen en plaatsen ze voorzichtig op de rekken. Het interview met Monteyne gaat verder bij een ladenkast met werken op papier. Terwijl ze praat toont ze wat er in de lades zit.]

Nathalie Monteyne:

“De volledige collectie werken op papier van het museum is naar dit externe depot gebracht. Die zijn er ondertussen allemaal. Vooraf hebben we alle werken die ingelijst zijn verpakt en opnieuw in de lades gestoken. Er zijn ook heel wat werken die een speciale verpakking hebben gekregen of in een zuurvrije kartonnen doos zijn verpakt en daarnaast nog een keer langs de zijden gebufferd zijn om het mogelijk te maken om de kasten met inhoud te vervoeren. Hier zie je daar ook een voorbeeld van. Van die dozen en de manier waarop we werken. Ondertussen is het verpakkingsmateriaal ook allemaal weer verdwenen en staan de kasten hier gebruiksklaar. Zo kan de papierrestaurator gewoon verder werken in dit externe depot.”

[De camera richt zich opnieuw op de art handlers die schilderijen uitpakken en aan de depotrekken hangen. Intussen gaat het interview met Monteyne verder.]

Nathalie Monteyne:

“De klimaatregeling hier is centraal gecontroleerd en garandeert een luchtvochtigheid van 52% wat ideaal is voor de collectie. Er is en een constante temperatuur van 20 graden. Er zit een beetje verder aan dit depot een controlekamer waar ook alles 24 uur op 24 wordt bijgehouden. Wij krijgen dan ook regelmatig een uitdraai van het klimaat te zien, mochten er zich wijzigingen voordoen. Maar dat zal niet het geval zijn.”

[De camera toont nog een overzicht van de werken die al aan de rekken hangen. Het logo Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen – Dicht maar dichtbij verschijnt in beeld en sluit de reportage af.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50