Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Tekstversie filmpje

print

Op stap met de aannemer

[De reportage begint met een generiek waarin details van enkele kunstwerken uit de collectie van het KMSKA elkaar opvolgen. Het gaat om de werken Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen van Jean Fouquet, Zittend naakt van Amedeo Modigliani, Aanbidding door de koningen van Peter Paul Rubens en Dromerij van Rik Wouters. Het logo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ‘dicht maar dichtbij’ sluit het rijtje af. Daarna komt er een man in beeld met een helm op zijn hoofd. Terwijl hij spreekt, wandelt hij rond op de werf van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.]

Geert:

Ik ben Geert Rondelez, projectleider bij de firma Roegiers en ik ben verantwoordelijk voor de renovatie van het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen.

[Terwijl Geert vertelt, wisselen werfbeelden en foto’s van de bouwplannen van het museum elkaar af]

Geert:

Momenteel zijn wij bezig met fase 1 waarin wij het centrale depot volledig afwerken. Eens dat gebeurd is, kunnen de schilderijen van boven allemaal verhuisd worden naar het depot en worden de overige zalen vrijgegeven voor de start van de grote ontmanteling en de asbestverwijdering.

[Er worden foto’s van de bunker getoond voor en tijdens de ontmanteling, daarna richt de camera zich op de werf zoals die er nu uitziet en de mensen die er aan het werk zijn.]

Geert:

In de eerste fase gaan de schilderijen verhuizen naar het centrale depot. Maar in het begin stond daar een betonbunker die ongeveer de helft van die zaal in beslag nam. En die bunker hebben we eigenlijk volledig machinaal afgebroken. Dat heeft ongeveer drie maanden geduurd. Daarna hebben we het depot volledig uitgegraven en hebben we micropalen in de grond geboord ter ondersteuning van de funderingsplaat. Daarna is er een nieuwe betonplaat gestort op die palen en op dit moment is daar de constructie voor de verhoogde vloer op getimmerd.

[De Keyserzaal van het KMSKA komt in beeld. Werkmannen zijn die hermetisch aan het afsluiten. De camera zoomt geregeld in op de schilderijen die er zullen blijven hangen.]

Geert:

Het is een groot monumentaal gebouw waar tijdens de werkzaamheden ook nog altijd schilderijen gestockeerd blijven. Dat heeft zijn impact naar trillingen toe, maar ook naar stofontwikkeling. De Keyserzaal en het depot worden volledig stofdicht gemaakt en in lichte overdruk gezet zodat het onmogelijk wordt dat stof van de werfzone zich kan verplaatsen naar de stockageplaatsen van de schilderijen.

Geert:

De afbraakwerken en de asbestverwijdering zullen duren tot 2014. Daarna zal fase 2 van start gaan waarin het nieuwe museum wordt opgebouwd en afgewerkt.

[De laatste doorgang naar de trappenzaal wordt afgesloten. De reportage eindigt met het logo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ‘dicht maar dichtbij’.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50