Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Tekstversie filmpje

print

Rubens is klaar voor de verbouwingen

[De reportage start met een blik op de Rubenszaal van het KMSKA waar een team van art handmers zich klaarmaakt om de gigantische schilderijen van Rubens te verplaatsen. Op de achtergrond weerklinkt het geluid van een stelling die verplaatst wordt. De titel van het filmpje komt in beeld: “Rubens is klaar voor de verbouwingen. Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen” De art handlers bekijken nog even hoe ze het schilderij Doopsel van Christus van de muur zullen halen. Nathalie Monteyne is teamverantwoordelijke Collectiebeheer. Zij vertelt wat er juist gaat gebeuren.]

Nathalie Monteyne:

“Vandaag zijn we in de Rubenszaal en hier vindt iets bijzonders plaats. We gaan de grootste schilderijen uit onze collectie van Peter Paul Rubens van de muur halen om ze op een tijdelijke constructie in het centrum van de zaal te plaatsen. Daar zullen ze op trillingsdempers terecht komen. Het geheel zal nog een keer worden afgedekt om ervoor te zorgen dat er helemaal geen stof aan zal komen op het moment dat men hier in het museum aan het werken gaat.”

[Er klinkt muziek. De art handlers kijken nog even hoe ze gaan werken en beginnen er vervolgens aan.]

Art handler:

“…En dan als we voelen dat we het schilderij goed vast hebben dan draaien we het en schuiven we het die kant op.”

[De art handlers plaatsen vervogens een stelling vlakbij het Doopsel van Christus – een werk dat 6m75 bij 4m11 meet. Met behulp van die stelling verplaatsen ze het schilderij heel voorzichting naar het midden van een zaal waar ze het in een houten box plaatsen. Daar zetten ze het vast tussen houten balken. Het interview met Monteyne gaat verder.]

Nathalie Monteyne:

“Ze gaan onder het werk trillingsdempers plaatsen die ook berekend zijn op het gewicht en op de omvang van het werk. Die gaan ze op een heel speciale manier plaatsen, namelijk uitgemeten om de veroorzaakte trillingen zo goed mogelijk in te perken.”

[Het scherm wordt in twee gesplitst. Bovenaan zien we Monteyne en onderaan zien we hoe de art handlers de stelling voor een volgend werk plaatsen. Na Doopsel van Christus is het kunstwerk Tronende Madonna door heiligen omringd aan de beurt. Eerst wegen de art handlers het werk met een digitale weegschaal. Daarna zien we hoe ze mousseblokjes onder het schilderij plaatsen. Het interview met Monteyne gaat verder.]

Nathalie Monteyne:

“Trillingsdemping is een complexer gegeven dan je zomaar zou denken. Wat we hebben moeten doen is onze collectie wegen. Ieder schilderij dat wij hier willen opslaan hebben we gewogen. Het materiaal dat is aangeleverd is ook berekend op het gewicht van de schilderijen. Hier hebben we bijvoorbeeld mousses voor schilderijen van 63 kg. Zo heeft elk werk uit de collectie, vanaf 2 tot 100 kg, zijn bepaald soort foam. De afstand tussen de blokken heeft ook zijn regels en wordt ook bij elk schilderij afgemeten. Dat garandeert een goede geleiding of absorptie van de trillingen, mochten ze zich voordoen.”

[De art handlers zijn nu volop in de weer met de verplaatsing van het tweede schilderij. Voorzichtig manoeuvreren ze het naar het midden van de zaal. Op de achtergrond kijken museummedewerkers vol bewondering toe. Het schilderij Doopsel van Christus wordt nog een laatste keer in beeld gebracht, dit keer van bovenuit. Daarna wordt het beeld wit en sluit het logo Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen - Dicht maar dichtbij de reportage af.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50