Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Tekstversie filmpje

print

Een collectie in beweging

[ De reportage start met een interview met Veerle De Meester, coördinator tentoonstellingsprojecten sluiting.]

Veerle De Meester:

“In het kader van het museum dat gaat sluiten, hebben wij grote bruiklenen aan verschillende andere instellingen in binnen- en buitenland. Er zijn bijvoorbeeld schilderijen die in het MAS getoond worden of in de Koningin Fabiolazaal. Eén van die andere locaties is het Stedelijk Museum Lier. Daar sturen we een kleine honderdtal werken heen. Wat we nu aan het doen zijn is die werken inpakken voor het transport.”

[Het beeld wordt in twee gesplitst. Bovenaan praat Veerle verder, onderaan wordt getoond hoe een kist met een kunstwerk afgesloten en verplaatst wordt.]

Veerle De Meester:

“Dus er is een heleboel voorbereiding aan voorafgegaan. De werken zijn gecontroleerd op conditie en geconserveerd waar nodig. Er is gekeken of er voor het transport werken waren die speciale voorzieningen nodig hebben, speciale kisten, speciale voorzorgsmaatregelen,...Dat is het voorbereidend werk dat gebeurd is en nu zijn we het aan het inpakken.”

[Er klinkt muziek. De titel van het filmpje komt in beeld: “Een collectie in beweging - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen”. De camera registreert hoe een schilderij wordt ingepakt alvorens het getransporteerd kan worden. De kist gaat open. Via labels en een werkmap wordt opgezocht waar het schilderij dat ingepakt moet worden zich bevindt. Twee mannen dragen het kunstwerk richting kist. Ze gebruiken verplaatsbare hoeken om het kunstwerk op dezelfde plaats te houden eens het in de kist zit. Heel voorzichtig leggen ze het schilderij in de kist. Het deksel gaat erop en het slot wordt toegedraaid. Restaurator Lizet Klaassen is als volgende aan het woord. Ze staat op de plek waar de kisten met kunstwerken gestockeerd worden. De camera volgt haar terwijl ze praat.]

Lizet Klaassen:

“Ja, op dit moment bewegen er heel veel schilderijen. Daar staan een hoop volle kisten klaar. Die vertrekken deze week naar Lier en in deze zaal staan een hoop kisten die inmiddels leeg zijn. Ze komen uit Oslo waar we een tentoonstelling hadden en zijn inmiddels uitgepakt. De schilderijen staan in een volgende zaal tegen de muur.”

[De camera volgt Lizet in versnelde modus naar de zaal waarover ze spreekt. Het interview gaat verder.]

Lizet Klaassen:

“Deze schilderijen zijn inmiddels ook door ons gecontroleerd om te zien of er geen schade is ontstaan tijdens de tentoonstelling of tijdens het transport van de schilderijen. Sommige schilderijen zijn inmiddels opnieuw in bruikleen gevraagd. We hebben dus opnieuw bekeken of ze in staat zijn om naar een volgende locatie te reizen.”

[De camera toont de kisten die gestockeerd staan in de zalen van het museum en zoomt in op details en schilderijen terwijl het interview met Klaassen verdergaat.]

Lizet Klaassen:

“Wij proberen ervoor te zorgen dat de schilderijen zo veilig mogelijk op reis kunnen. Dat betekent, juist nu, nu er zoveel beweegt dat we proberen om de schilderijen met zoveel mogelijk zorg te omgeven. Het begint bij de bruikleenaanvraag. Wij bekijken ieder schilderij om te zien of het überhaupt haalbare kaart is om het op reis te sturen. Als we denken dat het lukt dan bekijken we wat we voor zo’n schilderij kunnen doen om het zo veilig mogelijk te laten reizen. Dat kunnen uiteenlopende dingen zijn. Een goed ophangsysteem, een goede inlijsting, een klimaatbox zodat het klimaat rond het schilderij stabiel blijft,… Maar ook een goede transportkist zodat de reis zo veilig mogelijk kan verlopen.”

[De camera volgt Klaassen die door een zaal wandelt richting schilderijen die op een rol bewaard worden. Ze wijst ernaar terwijl ze verder praat.]

Lizet Klaassen:

“Hier liggen een aantal schilderijen die bewaard worden op rollen. Ik ken die schilderijen niet, zo lang zijn ze al opgerold. Dus we weten heel weinig van hun conditie af. Maar nu er zoveel schilderijen bewegen, is het inderdaad het moment om deze schilderijen ook een keer te behandelen en te conserveren zodat ze beter bewaard kunnen blijven. In die zin is de sluiting van het museum zeker een kans om een deel van het achterstallig onderhoud in te halen voor de collectie.”

[Klaassen wandelt naar de rollen toe. Het beeld wordt zwart. Het logo Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen – Dicht maar dichtbij verschijnt en sluit de reportage af.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50