Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.

Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

TEKSTVERSIE FILMPJE

print

 Een torenkraan in het museum

[De reportage begint met een generiek waarin details van enkele kunstwerken uit de collectie van het KMSKA elkaar opvolgen. Het gaat om de werken Madonna omringd door serafijnen en cherubijnen van Jean Fouquet, Zittend naakt van Amedeo Modigliani, Aanbidding door de koningen van Peter Paul Rubens en Dromerij van Rik Wouters. Het logo van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ‘dicht maar dichtbij’ sluit het rijtje af. Daarna komt er een vrouw in beeld die op het dak van het museumgebouw staat.]

Ik ben Wenke Mast, ik werk voor de afdeling Marketing, Communicatie en Educatie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen en ik ben o.a. verantwoordelijk voor de website en de sociale media van het museum.

[Terwijl Wenke spreekt wisselen beelden van vroege bedrijvigheid in en rond de museumwerf elkaar af. Er wordt ook een man getoond die in een mobiele kraan klimt. Daarna toont de camera hoe Wenke op het dak van het museum klimt.]

We staan op het dak van het museumgebouw en we staan hier omdat er vandaag een enorme torenkraan wordt geplaatst in het museum. In het museum betekent écht in het museum. Er zijn 4 binnenplaatsen, vier patio’s, die in het oorspronkelijke museumgebouw aanwezig waren maar na verloop van jaren toe zijn gemaakt en in één van die patio’s wordt er nu een kraan gezet.

[Een zicht op de hulpkraan van buiten de werf, daarna wordt de blek getoond van waar de uiteindelijke kraan zal komen te staan.]

Voor het zover is moet er eerst een hulpkraan worden opgesteld. Die zal in eerste instantie gebruikt worden op het dak af te breken, de dakconstructie weg te halen en het afval van die afbraak af te voeren. En in tweede instantie om de kraan of de verschillende stukken van de kraan in het gebouw te krijgen zodat die daar kunnen worden opgebouwd.

[Close-up van de bestuurder van de hulpkraan. Ondertussen rijden er vrachtwagens met onderdelen van de uiteindelijke kraan af en aan. Terwijl Wenke spreekt, toont de camera hoe onderdelen van de kraan een plek krijgen in het museum en op elkaar worden geplaatst.]

De grote torenkraan is echt een gevaarte. De funderingsplaat is acht meter bij acht meter de voet van de kraan is 6 meter bij 6 meter en de mast van de kraan is 44 meter hoog. Daarop komt er dan nog een horizontaal stuk, de giek, en die is 60 meter lang. Die moet zo lang zijn omdat die over heel het gebouw moet kunnen bewegen.

[De camera werpt een blik op de Leopold De Waelplaats en toont het uitzicht vanop het dak van het museumgebouw. Daarna is er een close-up van Wenke en fotografe Karin Borghouts die de plaatsing van de kraan online en op foto documenteren.]

Die grote kraan komt hier voor het tweede deel van de eerste fase van de verbouwingen. Dat deel omvat vooral sloopwerken en de kraan zal vooral gebruikt worden om materiaal aan en af te voeren en om de sloopwerken te vergemakkelijken.

[Het begint stevig te regenen. De werken liggen even stil, maar komen – ondanks de regen – snel weer op gang.]

Het museum is dicht maar dichtbij, niet alleen met tentoonstellingsprojecten op verschillende locaties. Ook online proberen we zo toegankelijk mogelijk te zijn. Op onze sociale mediakanalen en de website willen we mensen een blik achter de schermen van de museumwerf gunnen om ze te tonen hoe de werken verlopen en wat er allemaal ter plekke gebeurt. De torenkraan zal in het museum blijven staan tot het najaar van 2014 dan zijn de sloopwerken voorbij en kan de heropbouw van het museum echt beginnen.

[Het laatste shot van het filmpje toont hoe de kraan er – helemaal in elkaar gezet – staat.]

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50