Tijdens de restauratie van het KMSKA worden ook de mozaiëkvloeren van het museum onder handen genomen. Eén vloer was niet meer te redden. De vloer bovenaan de trappen, net voor de ingang van het museum. Daar komt nu de grootste kunstmozaïek van het land. Een welkomsttapijt in steen. 

De vloer in kwestie was niet origineel. Hij werd in 1977, voor het Rubensjaar, al eens vervangen door een nieuwe. Die was gebaseerd op het oorspronkelijke ontwerp, maar werd op een betonnen ondergrond gelegd. Meteen de reden waarom de vloer kon niet zomaar gerestaureerd worden. De steentjes waren verankerd in het beton.

Gedurfd concept

De weg lag vrij voor een gedurfd idee: wat als we opteren voor een nieuw ontwerp? Marie Zolamian (Beiroet, 1975) kreeg de vraag om een origineel concept uit te denken. Haar eerste mozaïek is meteen het grootste Europese kunstmozaïek van de laatste 20 jaar. Zolamian studeerde beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Luik en La Cambre in Brussel. Ze is gefascineerd door geheugen, erfgoed, en het spanningsveld tussen realiteit en verbeelding. In haar ontwerp voor het nieuwe mozaïek van het KMSKA  vloeien al deze interesses samen.

Zolamian dook in de collectie en de geschiedenis van het museum om een welkomsttapijt in steen uit te denken. Beetje bij beetje bracht ze een selectie werken bij elkaar die haar instinctief aantrokken. Om ze dan te verenigen tot een homogeen geheel.

Aan het werk - Sarah bevochtigt de in elkaar gepuzzelde mozaïekdelen om een idee te krijgen van de uiteindelijke kleur.

Vakmanschap

Het vermaarde mozaïekatelier Mosaico di Due is volop in de weer om het ontwerp van Zolamian om te zetten in steen. Bezieler Gino Tondat komt uit een lange lijn Italiaanse mozaïekleggers. Samen met Sarah Landtmeters bouwde hij Mosaico di Due uit tot de marktleider in traditionele mozaïek in België. Het atelier van Gino en Sarah nam trouwens alle mozaïekvloeren van het museum onder handen. 

Op dit moment bereiden ze de nieuwe kunstmozaïek steen per steen voor in hun atelier. In de loop van 2021 zullen ze hem ter plaatse leggen. 

KMSKA-kunstmozaïek in cijfers

  • Oppervlakte: 76 m²
  • Gewicht: 3 ton 
  • Materiaal: 60 soorten marmer van over de hele wereld en glas uit Murano
  • Aantal steentjes: 480.000 - de oude mozaïek telde er 187.500
  • Aantal werkuren: 6.000

Met dank aan

Het legaat van kunstliefhebber Richard Vander Linden aan het museum zorgt voor de nodige fondsen om deze unieke kunstmozaïek tot stand te brengen.

Volg de verbouwing

Wat moet er nog gebeuren?