HET GRAFISCH WERK VAN PIETER BRUEGEL DE OUDE DOORGELICHT. HET FINGERPRINT-PROJECT

print

Datum: 03/02/2019
Start/einduur 11.00 - 12.00

Naast zijn befaamde schilderijen liet Pieter Bruegel de Oude ook een indrukwekkend grafisch oeuvre na. Joris Grieken stelt met verve het interdisciplinaire FINGERPRINT project voor, dat de teken-en druktechnieken in het oeuvre van Bruegel onderzoekt.

5098.001 Pieter Bruegel I, Landschap met pelgrims, KMSKA

Naast zijn befaamde schilderijen liet Bruegel ook een indrukwekkend grafisch oeuvre na. Tijdens zijn leven en vlak daarna kwamen een tachtigtal prenten naar zijn ontwerp op de markt, voornamelijk bij de Antwerpse uitgever Hieronymus Cock. Het merendeel van deze composities werden door Bruegel specifiek als prenten ontworpen en door getalenteerde graveurs in het koper gesneden. De prenten vormen dus een belangrijk onderdeel van zijn artistieke nalatenschap. Nog tijdens zijn leven en lang daarna waren ze de belangrijkste verspreiders van Bruegels internationale naam en faam. Binnen het getekende oeuvre dat van de kunstenaar bewaard bleef nemen de voortekeningen voor deze prenten dan weer een belangrijke plaats in.

Het grafisch oeuvre is in het onderzoek en de literatuur zeker niet verwaarloosd geweest. Toch roept het nog talloze vragen op. Het interdisciplinaire FINGERPRINT project (KBR en KU Leuven gefinancierd door Belspo) tracht hier met een combinatie van digitale beeldvormingstechnieken, kunsthistorisch, kunsttechnologisch en conservatorisch onderzoek antwoorden op te vinden. Zo is er weinig geweten over de tekentechnieken die Bruegel hanteerde. Op welke wijze kregen zijn ideeën vorm op papier? Hoe kwamen de uitermate complexe en gedetailleerde prentontwerpen tot stand? Welke materialen en technieken gebruikte de kunstenaar?

Ook het gedrukte oeuvre roept gelijkaardige vragen op. Hoe ging het drukproces in zijn werk? Hoe groot waren de oplagen, en hoe zit het met de talloze ‘postume’ edities en staten die nog tot meer dan een eeuw na de dood van de kunstenaar tot stand kwamen? De antwoorden zijn gedeeltelijk te vinden in de overgeleverde werken zelf en kunnen met digitale onderzoekstechnieken worden blootgelegd. Na ruim twee jaar onderzoek zal in deze lezing een stand van zaken worden voorgesteld.

Over de spreker

joris-van-grieken-loz Joris Van Grieken is conservator van prenten en tekeningen bij het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België. Zijn onderzoek focust op de geschiedenis van de prent- en tekenkunst in de Zuidelijke Nederlanden van de 15de tot de 20ste eeuw. In 2013 maakte hij een zeer positief ontvangen tentoonstelling in Leuven (M Museum) en Parijs (Fondation Custodia - Collection Frits Lugt) getiteld: Hieronymus Cock - De renaissance in prent. De tentoonstelling en de begeleidende catalogus waren het resultaat van een onderzoeksproject bij de Koninklijke Bibliotheek van België gefinancierd door Belspo (2008-2011). Historische tekentechnieken en de rol van de tekenkunst in het creatieproces van prenten staan centraal in zijn huidig onderzoek. Momenteel leidt hij een onderzoeksproject FINGERPRINT, over de teken- en druktechnieken in het oeuvre van Pieter Bruegel de Oude. Dit interdisciplinaire onderzoek combineert kunsthistorisch en kunsttechnologisch onderzoek met digitale beeldvorming en conservatiewetenschap.

Praktisch

  • Aanvang: 11.00 uur (deuren: 10.30 uur)
  • Plaats: Thomas More, Campus National
    Kronenburgstraat 62-66
    2000 Antwerpen
  • Gratis inschrijven kan vanaf 7 januari 2019

Meer info

E: info@kmska.be
T: 03/224.95.50

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50