ZONDER BEITEL OF PENSEEL: VAN WANDTAPIJT TOT ‘FIBER ART’

print

Datum: 07/10/2018
Start/einduur 11.00 - 12.00

Wetenschappelijk Directeur Collecties Elsje Janssen vertelt hoe het wandtapijt in België evolueerde naar textielkunst en ‘kunst met textiel’. Haar lezing sluit aan bij de expositie Soft? Tactiele dialogen met textielkunst uit de collectie van het ModeMuseum. De tentoonstelling loopt van van 28/9/2018 tot 24/02/2019 door in het Maurice Verbaet Center Antwerpen.

wandtapijt-loz

Liberta Ferket, Treurend vangnet, 1975, Collectie MoMu

Vanaf de jaren 60 en 70 van vorige eeuw vindt binnen de wandtapijtkunst een interessante evolutie plaats. Onder invloed van de Biënnale voor Wandtapijtkunst in Lausanne wordt de weg naar het ‘vrije weven’ en de textielkunst ingeslagen. Terwijl voor het uitvoeren van ontwerpen in klassiek legwerk kunstenaars nog steeds een beroep doen op weefateliers, nemen steeds meer vrouwelijke kunstenaars zoals Marce Truyens en Liliane Badin zelf het materiaal ter hand om werken te creëren. Ze beperken zich niet tot wol en zijde maar maken gebruik van een veelheid aan materialen (Veerle Dupont). Deze vormen een directe inspiratiebron en bieden vele mogelijkheden om zich artistiek te uiten. Naast het vlakke wandtapijt worden reliëfweefsels en driedimensionale, ruimtelijke werken gecreëerd waarbij textuur en structuur een primordiale rol spelen (Liberta Ferket). Bovendien worden ook meer en meer kunstwerken gemaakt in andere textieltechnieken (Edith Van Driessche, Suzannah Olieux).

Doordat textiel werd geassocieerd met ‘huisvlijt’ en ambacht en het merendeel van de kunstenaars die zich uiten in dit medium vrouwen zijn, was het extra moeilijk om in een overwegend door mannen geregeerde kunstenwereld stand te houden. Hier komt het spanningsveld tussen ‘schone’ en ‘ decoratieve’ of ‘toegepaste’ kunsten duidelijk naar voor. Sommige kunstenaressen kozen daarom voor een ander medium (Tapta), terwijl anderen het werken met textiel als een feministisch manifest beschouwden. De laatste decennia wordt kunst steeds minder beoordeeld op het gebruikte materiaal en beperken kunstenaars zich ook niet altijd tot één enkel medium.

Over de spreker

elsje-janssen-lozDr. Elsje Janssen studeerde Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde in Gent, Sociale en Culturele Antropologie in Leuven en volgde een opleiding textielrestauratie aan het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium in Brussel. Zij werkte voor Stad Antwerpen als textielrestaurator, conservator, curator en directeur Collectiebeleid/Behoud en Beheer en was nauw betrokken bij de bouw van het MAS. Daarnaast werkte zij ook als conservator Wandtapijten en Textiel in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel en in het Rijksmuseum Amsterdam. In 2002 doctoreerde zij aan de VUB met een proefschrift over ‘De Wandtapijtkunst in België na 1945’.

Sinds 2007 is zij verantwoordelijk voor de selectie van Belgische kunstenaars voor de Internationale Triënnale voor Wandtapijtkunst te Lodz (Polen). Sinds maart 2014 is Elsje Janssen aangesteld als Wetenschappelijk Directeur Collecties bij het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.

Praktisch

  • Aanvang:11.00 uur (deuren: 10.30 uur)
  • Plaats: Thomas More, Campus National
    Kronenburgstraat 62-66
    2000 Antwerpen
  • Deze lezing is volzet.

Meer info

E: info@kmska.be
T: 03/224.95.50

share

Correspondentieadres

Lange Kievitstraat 111-113 bus 100, B-2018 Antwerpen

T +32 (0)3 224 95 50