Alle artikels

De kunst van het fotograferen van kunst

Team

Museummedewerkers stellen zichzelf voor. Een blik op de bedrijvigheid achter de museummuren, in de aanloop naar het nieuwe museum.

Dit interview verscheen in het zomernummer van ons museummagazine ZAAL Z.

Lees meer
Portret van Madeleine ter Kuile
Een zelfportret in lockdowntijden Madeleine ter Kuile

  • Wie? Madeleine ter Kuile
  • Functie? Beeldbeheerder
  • Hoe lang al in het museum? 12 jaar

Wat doe je? 

"Als beeldbeheerder sta ik in voor de coördinatie van fotografiesessies en het beheer en de terbeschikkingstelling van foto’s. Naast de fysieke kunstcollectie bewaart en beheert het KMSKA een collectie van meer dan 540.000 digitale afbeeldingen: gedigitaliseerde kunstwerken, restauratie-, conservatie- en onderzoeksfoto’s, foto’s waarmee de werking van het museum wordt gedocumenteerd. Het gaat bijvoorbeeld om foto’s van opstellingen of de opbouw van tentoonstellingen, het museumgebouw, evenementen…"

Wat is er nu anders in het coronatijdperk?

"We werken nu thuis. Dat gaat prima dankzij de goede zorgen van onze ICT-afdeling. De grootste verandering voor mij persoonlijk is dat ik niet anderhalf uur naar Antwerpen moet reizen, maar rechtstreeks van de ontbijttafel achter mijn bureau kan aanschuiven."

Waarom ga je als fotograaf in een museum aan de slag?

"Het fotograferen van kunstwerken is een kunst op zich. Daarbij geldt dat je het object zelf laat spreken en je als fotograaf op de achtergrond blijft. De afgelopen jaren is er binnen de museale fotografie meer aandacht gekomen voor het ontwikkelen en toepassen van internationale afspraken over digitaal beeldmateriaal. Dat is noodzakelijk voor de productie van een objectief beeld: de technische kwaliteit van een foto moet voorspelbaar en herhaalbaar zijn."

"Het fotograferen van kunstwerken is een kunst op zich. Daarbij geldt dat je het object zelf laat spreken en je als fotograaf op de achtergrond blijft."

Madeleine ter Kuile

Wat vind je boeiend aan je job?

"Eigenlijk vind ik alle aspecten van mijn job boeiend, omdat die uit een keten van taken bestaat: van de organisatie van fotosessies, het contact met de fotograaf, de registratie van de foto’s, de beeldaanvragen van collega’s en klanten, tot de levering van foto’s en het uiteindelijke product. Dat eindproduct kan een wetenschappelijke publicatie zijn, een banier aan het museumgebouw of een post op sociale media. In alle gevallen proberen we het kunstwerk maximaal tot zijn recht te laten komen."

Wat was het meest bijzondere moment in je KMSKA-carrière?

"De ontwikkeling van ons digital asset-managementsysteem is een mijlpaal! Dit fotobeheersysteem werd begin 2020 in gebruik genomen en is een belangrijke stap naar een duurzaam, geautomatiseerd beheer van de collectie digitale afbeeldingen. Het systeem maakt het mogelijk om snel mediabestanden te vinden, openen, vergelijken en bekijken met de geavanceerde zoomfunctie."

Waar kijk je het meest naar uit de komende jaren?

"De verdere uitbreiding en het gebruik van ons fotobeheersysteem, en uiteraard de heropening van het museum! We missen allemaal de kunstwerken en ons mooie gebouw."

Wat is je lievelingskunstwerk?

"Ik ben altijd erg onder de indruk geweest van de De Keyserzaal, de monumentale traphal in het museum. Een echt Gesamtkunstwerk van marmeren trappen en grote schilderijen waarop kunstenaars geportretteerd zijn."

Gratis museummagazine

Laat je verrijken en lees ons gratis magazine ZAAL Z. Met interviews, kunstwerken en meer.

Abonneer je nu