Innovatief experimenteren met Erasmus Hogeschool

Maken artificiële intelligentie en Internet of Things (IoT) maatwerk van jouw toekomstige museumbeleving?

Wat verwacht jij van je toekomstige museumbeleving? Wil je vooral niets missen van het nieuwe KMSKA? Of ga je liever zorgeloos met de hele familie op ontdekking? Wil je een unieke beleving met je vrienden delen? Next level #selfietime? Of laat je de meesterwerken liever zelf spreken? Het KMSKA wil graag al die verwachtingen inlossen, maar hoe? We zetten de digitale makers van de toekomst aan het werk.

Professionele Bachelor Multimedia & Communicatietechnologie

 

Creativiteit. Technologie. Cool Stuff.

 

Deze opleiding aan de Erasmushogeschool Brussel leert studenten multimediatoepassingen maken zoals apps, websites, virtual reality-games, motion graphics en interactieve projecties. Elk semester sluit af met een full project – van concept tot realisatie - in opdracht van echte klanten. Als cultureel ondernemer stapte het KMSKA mee in dit innovatieve traject.

Zes teams uit het tweede jaar Multimedia & Communicatietechnologie gingen met onze collectie aan de slag. Dankzij de intensieve coaching van multimedia- en designexperts en gerichte feedback van het museum ontwikkelden ze in geen tijd verrassende tools op basis van artificiële intelligentie en IoT en onderzochten ze hoe deze twee technologieën de museumbezoeker nog meer kunnen verwonderen, verrijken en verbinden.

AI en IoT?

 

Artificiële intelligentie (AI) zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving, en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Het Internet of Things (IoT) zijn alle apparaten die met het internet verbonden zijn en met elkaar communiceren. 

 

 

De resultaten

1. Weg keuzestress: Locators

Deze routegenerator stelt 'on the spot' rondleidingen samen volgens de interesses van de bezoeker. Of hij nu alleen komt of met een hele groep. Vervolgens loodst de digitale gids je vlotjes langs het op maat uitgestippelde parcours.

Studenten van de Erasmus Hogeschool werkten aan een locatorapp
Locators Bezoekers geven hun voorkeuren in, de app bepaalt hun ideale route

2. Info on demand: Quiz

Ga in gesprek met een kunstminnende chatbot. Hij is niet alleen alwetend, maar heeft zin voor humor én stelt zelf ook interessante vragen! De ideale buddy om samen mee door de museumzalen te kuieren.

Screenshots van een gesprek met een chatbot
Team Quiz Een chatbot begeleidt je museumbezoek

3. Info on demand: KMSKAN

Scan de werken die jou nieuwsgierig maken en beluister de verhalen op je smartphone. In voor wat meer actie? Doe mee met de quiz! Niets moet, alles mag.

KMSKAN in het straatbeeld
KMSKAN Ontdek alles over de collectie door de kunstwerken te scannen

4. Persoonlijke band: artme

Jouw gepimpte profielfoto schittert als een highlight op je toegangsticket én op je social wall. Deze state of the art face swap evenaart vlotjes de stijl van onze meesters. Word jij het nieuwe gezicht van het KMSKA?

Met artme kan de bezoeker zichzelf in een kunstwerk uit de collectie veranderen
Artme Bezoekers passen hun gezicht in een kunstwerk

5. Persoonlijk band: Jamessensor

Leef je uit op een virtueel canvas: door je handen en armen te bewegen, creëer je met verschillende kleuren en technieken een eigen meesterwerk. Jamessensor zoekt in de collectie naar het werk dat het best aansluit bij jouw creatie.

Jamessensor analyseert VR-kunst
Jamessensor VR-kunst wordt gelinkt aan KMSKA-kunst
VR-kunstwerk in de maak

6. Beleef het KMSKA: Proximity
Ensor entree

Via augmented reality op je smartphone duikt James Ensor zelf op uit je entreeticket: hij verwelkomt je en maakt je wegwijs in zijn expo.

Om de figuur van James Ensor realistisch te animeren, gingen de studenten in het medialab van de Erasmushogeschool Brussel aan de slag met MOCAP (motion capture). Een suit vol sensoren brengt een fictief personage virtueel tot leven.

Ensor à proximité

Een soundscape die aanzwelt of uitdooft, brengt je in de juiste stemming en wijst je intuïtief de weg naar het volgende kunstwerk.

Ensor masqué

En tenslotte, wat neem je mee? Ensor is de meester van het masker. Die titel deelt hij met Instagram. Massaal delen dus, die maskers!

Ensor animé

Een goed kunstwerk spreekt voor zich, toch? Dankzij AI spreekt De Intrige jou persoonlijk aan. Geïntrigeerd? Ensor vast wel.

Een geanimeerde Ensor
Ensor entree Via Augmented Reality op je smartphone duikt James Ensor op uit je toegangsticket.
Soundscape applicatie
Ensor à proximité Een meeslepende soundscape wijst de weg door de museumzalen
Facemask voor instagram
Ensor masqué Zet zelf een Ensoriaans masker op

Ensor animé

Een geanimeerde versie van De Intrige

Met dank aan alle jonge makers

Blijf de limieten opzoeken en blijf de gekste ideeën tot leven brengen. Jullie zijn de makers van de toekomst.

 

artme: Brent Carton, Mathieu De Pauw, Jules Docx, Jorge Guevara Larrotta, Britt Leysen
Jamessensor: Julien Menten, Toon Raskin, Andres Vergauwen, Tom Verheirstraeten, Wouter Verthongen
KMSKAN: Marwane El Kchiri, Cemil Keskin, Emre Kursun, Mohamed-Amin Malki, RecepTayyip Yildirimer
Locators: Elise Boes, Seppe Clottemans, Wienert Gillijns, Axelle Vanden Eynde, Sarah Verbelen
Proximity: Jan-Baptist De Bondt, Maxime Engels, Chiel Habils, Noah Van Brabant, Tim Willaert
Quiz: Shi Ji, Cyril Passeleur, Kelly Peeters, Adam Weir

 

Coaches Erasmushogeschool Brussel: Joni De Borger, Selim Edeer, Johan van den Broek, Kobe Vermeire
Feedback team interpretatie KMSKA: Joanna Smits