Projectontwikkelaar Kolmont houdt van architectuur, kunst en creativiteit met een hoekje af en het streven naar het allerbeste. Allemaal dingen die ze terugvinden in het KMSKA, vertelt general manager Tom Deckers.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?

Tom Deckers: “We zijn een familievastgoedbedrijf. Typisch voor onze projecten is dat ze langer blijven staan dan de persoon die ze ontwerpt of bouwt. Langetermijn- en intergenerationeel denken, en zorg voor de omgeving en de mensen die er wonen zitten dus in ons DNA. Als je volledige wijken bouwt, heb je een grote impact op de leefwereld van anderen. Dan is het logisch dat je iets terugdoet. We hebben geen andere samenwerkingen zoals met het KMSKA. Maar we stellen wel gebouwen die in een vergunningsfase zitten ter beschikking voor activiteiten van de buurt, zoals het oude gerechtshof in Hasselt. In Berchem hebben we de keukens van een gebouw geschonken aan de door de watersnood getroffen gebieden in Wallonië. In Antwerpen laten we een firma die start-ups huisvest gratis een van onze gebouwen gebruiken. Daarnaast sponsoren we ook nog een aantal lokale sportclubs. Engagement en aandacht voor de samenleving zijn belangrijk voor ons, we handelen nooit enkel in functie van de cijfers of P.R.”

Waar kijken jullie als bedrijf het meest naar uit tijdens dit partnership?

“We zijn nog aan het nadenken over hoe we het zullen invullen. Als ik wild mag dromen, doen we hier zeker een brainstormsessie met onze ontwerpers en architecten voor een van onze nieuwe grote projecten, gekoppeld aan een toer met een van de KMSKA-specialisten, een aperitiefje en een diner. Het decor en al die pracht van de meesters hier zorgt ongetwijfeld voor tonnen inspiratie. Verder willen we onze belangrijke contacten hier graag ontvangen en verwennen. Kunst en cultuur zijn hét middel om mensen samen te brengen en te inspireren. Ik hoop op drie jaar vol prikkelende ervaringen en fantastische ontdekkingsreizen.”

"Onze verbintenis met het KMSKA is een vanzelfsprekendheid: het heeft een van de meest uitgebreide kunstcollecties van het land, en is het grootste en belangrijkste museum van Vlaanderen. "
Tom Deckers
Carnaval, Jules Schmalzigaug, KMSKA
Ontwikkeling van een thema in rood: Carnaval - Jules Schmalzigaug

Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?

“Vijf geleden zijn we geëvolueerd van een Limburgse naar een Belgische speler. Ook in Antwerpen hebben we ons piketje in de grond geslagen, en onze eigenaar Bart Tans is een grote liefhebber van kunst, esthetiek en erfgoed. Onze verbintenis met KMSKA is een vanzelfsprekendheid: het heeft een van de meest uitgebreide kunstcollecties van het land, en is het grootste en belangrijkste museum van Vlaanderen. Ons bedrijfscredo is ook ‘Best in class’, we streven naar het allerbeste. Dat herkennen we in het KMSKA. De verzoening van het klassieke en het fonkelnieuwe, en van nog veel meer, is de top en formidabel. Architecturaal is het een pareltje. Hier en daar viel me ook een speelse fuck you-knipoog op, er mag een hoekje af zijn. Het deed me denken aan hoe wij onze projecten vormgeven met onze architecten. Een natuurlijke match en een gedroomde samenwerking.”

Wat is je lievelingswerk uit de collectie?

“Ik was erg onder de indruk van de kleuren en de dynamiek in het werk van de Antwerpse futurist Jules Schmalzigaug. Hij werd slechts 35, maar ik hoorde dat hij 1100 schilderijen maakte en dat het KMSKA 52 werken van hem bezit. Curator Adriaan Gonnissen vertelde dat zijn ‘Ontwikkeling van een thema in rood: Carnaval’ uit 1914 het eerste Belgische abstracte schilderij was. Ernaast hing een werk van Rik Wouters en je zag goed de parallellen tussen die twee, alsof de ene de andere had nageschilderd, maar in z’n eigen stijl. Een echte aha-erlebnis.”