Humour homérique
En 2019, KMSKA a enrichi sa collection d'une œuvre spéciale de l'expressionniste allemand Lovis Corinth (1858-1925).
De schone kunsten verdienen de schoonste meesters. Bij de heropening van het museum willen we dat onze topstukken in topconditie zijn. We gaan daarbij op verschillende manieren op zoek naar de nodige middelen. Zo kan je een deel van een deel van een restauratie steunen door een online gift te doen. Maar er zijn ook bedrijven die de restauratie van een volledig project sponsoren.
Dankzij die projectsponsoring kunnen we De afkondiging van de Vrede van Münster op de Grote Markt in Antwerpen van Maximiliaen Pauwels restaureren. De projectsponsor in kwestie kiest ervoor om buiten beeld te blijven.
Tienduizenden opgeluchte Sinjoren komen samen op de Grote Markt. Antwerpen viert de vrede in 1648. Na 80 jaar oorlog tekenen Spanje en de Nederlanden eindelijk een vredesverdrag in het Duitse Münster. De verklaring wordt officieel voorgelezen op een podium voor het stadhuis. De stad viert feest. Maximiliaen Pauwels vereeuwigt dit historisch moment op doek. Het geeft een goed beeld van hoe de Grote Markt eruitzag in die tijd. De gildehuizen links en rechts, met hun typische trapgevels. En badend in het zonlicht: het statige stadhuis.
Pauwels legt in de 17de eeuw de Grote Markt vast. Hij deed dat zo accuraat dat restauratoren van historische gebouwen vandaag nog steeds teruggrijpen naar dit schilderij.
Even belangrijk als de historische vredesverklaring is het realistische portret dat Pauwels vastlegt van de Grote Markt in de 17de eeuw. Zo accuraat dat restauratoren van historische gebouwen vandaag nog steeds teruggrijpen naar dit schilderij. Het KMSKA koopt dit doek aan in 1857. In 2009 maakt het deel uit van de grote tentoonstelling International Baroque in het Victoria & Albert Museum in Londen. Pas tijdens het onderzoek dat aan deze expo vooraf ging, kon het werk worden toegewezen aan Maximiliaen Pauwels.
Over de 17de-eeuwse barokschilder Maximiliaen Pauwels weten we niet zo heel veel. Hij wordt geboren tussen 1615 en 1625 in Antwerpen. Daar woont, werkt en schildert hij tot zijn dood. Rond 1643-1644 wordt de twintiger toegelaten tot het prestigieuze Antwerpse Sint-Lucasgilde. In die periode begint hij aan zijn meesterwerk. In 1656 overlijdt zijn eerste vrouw, zij laat hem zes kinderen na. Vijf jaar later hertrouwt Pauwels, een bevriend meester van het gilde treedt op als getuige. Twee weken later verwelkomt het koppel hun enige zoon Martin. Zijn doopsel is het laatste spoor dat vader Maximiliaen in de geschiedenisboeken nalaat.
Meesterwerken weer doen stralen als vanouds: het KMSKA doet het met een eigen restauratieatelier. We zijn het enige museum in Vlaanderen met een team vaste en zelfstandige restauratoren. Om het Vlaamse kunsterfgoed de glans te geven die het verdient, is bijkomende externe steun essentieel.
Verbind jouw naam of de naam van je bedrijf aan de restauratie van een meesterwerk