Ageas is de grootste verzekeringsgroep van België. Volgend jaar viert het bedrijf haar 200-jarig bestaan. Een gedroomde aanleiding voor een partnerschap met het KMSKA, vindt CEO Hans De Cuyper. Hij legt meteen uit waarom.
Waarom vinden jullie het belangrijk om dit soort partnerschappen aan te gaan?

Hans De Cuyper: “Onze vier kernwaarden zijn: care, dare, share en deliver. De meeste sponsoring binnen onze groep gaat naar sport, en gezond leven en bewegen. Zo organiseert AG de Coast Walk, een wandelevenement langs de Belgische kustlijn, en organiseren we in India bijvoorbeeld jaarlijks verschillende marathons. Ons bedrijf heeft ook een grote fietscultuur, met veel activiteiten en evenementen. Onlangs nog hebben onze mensen bij AG met 120 collega’s in Frankrijk een bergcol bedwongen, om geld in te zamelen voor Move For Cancer.

We doen dat allemaal niet voor marketingdoeleinden, we willen een bijdrage leveren aan de samenleving. Wij verzekeren risico’s, maar ik vind dat we ook een maatschappelijke rol te vervullen hebben.”

"Kunst doet mens en samenleving groeien, en dat verzekert onze toekomst! "
Hans De Cuyper

Vanwaar jullie keuze voor het KMSKA?

“Ons 200-jarig jubileum in 2024 en het internationale verhaal dat we schrijven - we zijn inmiddels een internationale groep met meer dan 44.000 werknemers in 13 landen in Europa en Azië - vonden we unieke gelegenheden om ons rijke Belgische kunstverleden en erfgoed internationaal in de kijker te zetten. We zijn een van de weinige Belgische internationale verzekeringsinstellingen en onze roots liggen in Antwerpen, waar we in 1824 zijn opgericht. Die verankering vinden we belangrijk. Het KMSKA is dus een gedroomde partner.

Het museum stelt zich open voor het brede publiek en mikt op alle geledingen van de samenleving. Als ik zie wat er allemaal gebeurt om kinderen aan te trekken en te enthousiasmeren voor deze niet-evidente vorm van kunst! De artistieke interventie ‘De Tien’ van Christophe Coppens’, met die uitvergrote details uit een schilderij uit het museum, vind ik fantastisch. Jullie willen er zijn voor de brede samenleving, en dat is precies wat wij ook willen.

Als werkgever moet je vandaag ‘a great place to grow’ bieden. Werknemers, en zeker jongeren, zijn niet langer tevreden met louter een job. Ze willen kunnen groeien in wat ze doen. Professioneel, maar ook in de privésfeer. Ik vind dat kunst, en het aanscherpen van de gevoeligheid ervoor, op dat vlak een enorme meerwaarde is. Je gezin mee in het bad van dat rijke erfgoed kunnen trekken ook. En het KMSKA is een heel groot en mooi bad.” (lacht)

Al van toen het museum nog helemaal leeg was, voelde ik het potentieel van de renovatie. Maar de doorslag kwam er toen ik de dynamiek zag die hier heerst. Het is een museum met veel traditie en een schat aan oude werken, maar met een nieuwe aanpak. Dat doet me denken aan de musea in Londen, Parijs of New York, waar ik op m’n zakenreizen wel eens binnenloop. Die musea zijn geen statisch gegeven meer, er valt altijd wel iets nieuws te beleven. Het zijn inspirerende plekken waar je voortdurend naar wil terugkeren.”

Wat is je lievelingswerk?

“Toen ik voor dit gesprek nog eens door de witte zalen van het museum liep, viel mijn oog op ‘Sneeuw in Vlaanderen’, van de Belgische schilder Valerius De Saedeleer. Dat schilderij heeft een speciaal licht dat meteen mijn aandacht trok. Toen ik dichter bij kwam, zag ik een prachtig werk: heel erg Vlaams, maar ook met wel wat modernistische trekken, hoewel het al dateert van 1928.

Tegelijk herkende ik er ook Aziatische aspecten in. Ik heb 10 jaar in Azië gewoond om er onze business uit te bouwen. De sneeuw doet me denken aan een typisch Vlaams winters landschap, maar de warme zon roept herinneringen op aan de rijzende zon in het Oosten. Op die manier past het enorm goed bij Ageas. De schildertechniek van de bomen doet me denken aan de Chinese schilderkunst, bijna kalligrafisch

Ik kende hem nog niet, maar ik ontdekte nog werken van De Saedeleer die me charmeerden: sober en basic, krachtig maar geen grote chique. Ook dat sluit goed aan bij ons bedrijf. We willen er zijn voor iedereen. Zonder veel poeha, maar altijd kwaliteitsvol.”

Sneeuw in Vlaanderen - - Valerius De Saedeleer

Waar kijken jullie het meest naar uit tijdens dit partnerschap?

“In 2024 bestaan we dus 200 jaar. In juni vieren we een hele maand feest. In aanloop daarnaartoe bieden we onze medewerkers 200 dagen lang elke dag een challenge, om het feest aan te zwengelen. Het zou leuk zijn om een van die uitdagingen op te hangen aan het KMSKA.

Wij zijn in in vier landen in Europa en in negen landen in Azië aanwezig. Voor ons jubileumfeest nodigen we al onze internationale collega’s en connecties uit naar België om met ons mee te vieren. Ik hoop dat we samen met het KMSKA voor al onze partners veel mooie en inspirerende activiteiten kunnen organiseren. Ik bespeur al bijzonder veel enthousiasme bij onze mensen. En voor het museum zelf is het qua publiciteit natuurlijk ook leuk dat al die internationale gasten over de vloer komen. Bij onze partners in Azië zitten nogal wat kunstminnende mensen, verzamelaars ook. Het zou geweldig zijn om iets te kunnen uitwisselen en die internationale kunst naar Vlaanderen te brengen.”

Tekst: Yurek Onzia