Aïda Gabriëls
- Kunstenaar in beweging
- Oprichter en regisseur bij collectief OESTER
- Onderzoekt transdisciplinaire taal
- Artistiek coördinator bij Music Theatre NOW
Pas de deux
"Het museum is een uniek kader. Dit is een bijzondere kans om actief met een statische discipline aan de slag te gaan en er dynamische kunstvormen aan toe te voegen. Hierdoor hoop ik dat we een pas de deux kunnen creëren, tussen het museum als entiteit en wat wij daarbinnen gaan brengen."
Perspectief
"Een curator maakt de keuze van de werken die worden getoond en waar wij als publiek vaak op een heel archetypische manier naar kijken, volgens de interpretatie in een catalogus. Mensen zijn enorm volgzaam, bijna iedereen legt hetzelfde parcours af, blijft ongeveer even lang staan bij bepaalde werken… Mij interesseert hoe we daarmee kunnen spelen: hoe kunnen we de blik van de toeschouwer gaan manipuleren? Kunnen we hen bewust maken van een bredere manier van kijken door andere elementen toe te voegen, zoals lichtkunst, beweging, muziek…?"
Inspiratie
"De manier waarop de collectie gepresenteerd wordt in het museum, is echt uniek. Het is geen lineaire of chronologische presentatie: de werken gaan in conversatie met elkaar volgens bepaalde thema’s. Het zijn heel menselijke thematieken, waar we ons allemaal in kunnen herkennen. Er is een reden waarom deze kunst tijdloos is en ons nog steeds boeit, al zijn sommige werken eeuwenoud. We hopen deze thema’s open te trekken voor het publiek."
Veelheid
"Het KMSKA is een dankbare plek voor mijn projecten, omdat er is nagedacht over de hele bezoekerservaring. Die generositeit vind ik ook heel belangrijk in mijn werk. Het gaat niet over overdaad, maar over veelheid. Je wilt mensen iets laten voelen. Dat is ook zo in het KMSKA: door de manier waarop de werken gecombineerd zijn, wordt een veelheid geschonken. Niet enkel aparte objecten op zich, maar de totaalervaring en het samenspel ervan zijn van belang. Ik hoop dat we er ook in slagen om het publiek iets te doen voelen, iets mee te geven. Dat mensen op een bepaalde manier anders naar kunst gaan kijken."