Ons schoonste team
We zijn een enthousiast en professioneel team, en dragen dit uit naar onze bezoekers, partners, overheid en andere musea. We staan open om bij te leren. We betrekken ons publiek actief bij onze werking.
Raad van bestuur
Raad van bestuur
De Raad van Bestuur bepaalt het algemeen beleid. Ze neemt maatregelen en beslissingen in functie van de missie, doelstellingen en continuïteit van het museum. Dat alles gebeurt in nauwe samenwerking met de directie. De Raad van Bestuur telt elf leden: Luk Lemmens (voorzitter), Caroline Bastiaens (ondervoorzitter), Jan Braeckmans, Dirk Bulteel, Ingrid Gonnissen, Virginie Lietaer, Lara Paemen, Guy Peeters, Ingrid Stevens, Steven Verachtert en Dirk Vandekerckhove.
Directie
Directie
De directie voert de uitgestippelde strategie uit en rapporteert aan de Raad van Bestuur. Ze is verantwoordelijk voor de dagelijkse werking van het museum en stuurt onder andere de teams Collecties, Tentoonstellingen, Bedrijfsvoering en Marketing & Development aan. Carmen Willems is algemeen directeur.
Collecties
Collecties
Dit team staat in voor het behoud, het beheer en de uitbouw van de collectie én de restauratie van de werken. Het bouwt een bibliotheek en archief uit die de collectie ondersteunen. Het voert ook onderzoeken uit over de collectie en creëert zo nieuwe kunsthistorische inzichten. Die kennis deelt het museum met het publiek.
Tentoonstellingen en publiekswerking
Tentoonstellingen en publiekswerking
Dit team zet tijdelijke tentoonstellingen op binnen én buiten de museummuren. Deze exposities gaan dieper in op bepaalde kunsthistorische thema's en schenken nieuwe inzichten over kunstenaars, hun technieken en beeldtaal. Op die manier slaat het museum bruggen tussen het Vlaams cultureel erfgoed en het grote publiek.
Marketing en development
Marketing en development
Op een uitnodigende manier zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met het museum en de collectie: dat is het doel van dit team. Het ontwikkelt daarvoor acties voor een divers publiek: van jong tot oud, van toerist tot Antwerpenaar. Het versterkt ook de positie van het KMSKA als topmuseum - nationaal én internationaal.
Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering
Een professionele back-office in ontonbeerlijk om de organisatie draaiende te houden. Dit team houdt de vinger aan de pols op vlak van financiën & begroting, personeelsbeleid en IT. De focus van dit team ligt strak op het optimaliseren van bedrijfsprocessen en de organisatiebrede ondersteuning.
Facility
Facility
Dit team staat in voor het professionele beheer van het gebouw, de bewaking en de infrastructuur. Met het oog op de cultuurhistorische waarde van het gebouw én de veiligheid en het comfort voor alle gebruikers.