What's the Story? II
In What’s the Story? draait alles om de dialoog tussen de collectie en hedendaagse kunstenaars. Curatoren Nico Van Hout en Erno Vroonen plaatsen de werken in thematische ensembles op een vrije, associatieve manier. Zo kan je zelf verbanden ontdekken tussen kunstenaars van vandaag en hun zielsverwanten uit het verleden.
Het KMSKA plaatst graag kunstwerken van vroeger en nu in dialoog. Kunstenaars van vroeger en nu beïnvloeden onze ideeën over onderwerpen die we vandaag belangrijk vinden en die universeel zijn. De presentatie laat zien hoe dezelfde motieven door de eeuwen heen veranderen, en hoe kunstenaars op elkaars werk voortbouwen. Door ze samen te tonen vertellen ze een gezamenlijk verhaal. De interpretatie van de kunstwerken staat echter niet in steen gebeiteld. What’s the Story? nodigt je uit om verhalen te ontdekken die achter de kunstwerken schuil gaan.
Je duikt in de verschillende zalen telkens in een ander thema. In dit tweede deel staan de thema’s leven en dood, verleiding en storytelling centraal.
Dood en leven
Bij binnenkomst in de eerste zaal staan leven en dood lijnrecht tegenover elkaar. Jacob Jordaens (1593-1678) beeldt de universele levensdrift uit in een mythologisch tafereel, vergelijkbaar met de imposante keramische sculpturen van Maen Florin (1954). Haar hybride vormen, een mengeling van planten en dieren, stralen zowel schoonheid als dreiging uit. Pure emotie!
De groteske doeken van Kati Heck (1979) worden vaak bevolkt door vrienden en familie en lijken deel uit te maken van een fictieve wereld vol wraak en dood. In haar schilderij Dämmerung, net als in Judit van Jan Massijs (1509-1575), speelt een afgehakt hoofd een centrale rol. Een overduidelijke verwijzing naar vergankelijkheid.
Verleiding
In de kabinetten presenteren we werk van drie Belgische kunstenaressen: Evelyne Axell (1935-1972), Anne-Mie Van Kerckhoven (1951) en Liliane Vertessen (1952). Wat hen bindt, is hun kritische kijk op de vrouw als lustobject.
Evelyne Axell, bekend om haar kleurrijke Pop Art, richtte zich op de bevrijding van vrouwen in een door mannen gedomineerde wereld. Met haar zelfportret als zeemeermin maakt ze een krachtig statement. In de Westerse beeldtaal, die door mannen werd bepaald, evolueerden sirenen immers in even verleidelijke als gevaarlijke vrouwen.
Ook Liliane Vertessen zet haar eigen lichaam in voor een intrigerend spel met de kijker. In haar geënsceneerde foto's speelt ze de rol van verleidster, lustobject of onschuldig meisje. Neonlichten geven je het gevoel in een stripclub of bordeel te zijn, wat de voyeuristische sfeer versterkt.
Anne-Mie Van Kerckhoven (AMVK) combineert in Achterover/Backwards schilderkunst en video als een dialoog tussen abstractie en erotiek. De veranderlijke naakte vrouw op beeld verbindt AMVK met verschillende kunsttradities. Een reeks kleinere werken behandelt het thema Goed en Kwaad.
Judit - Jan Massijs
Burning into the night - Liliane Vertessen
Storytelling
In de laatste zaal gaan de werken van Rinus Van de Velde (1983) en Jozef Legrand (1957) in dialoog met Constant Permeke (1886), die door beide kunstenaars bewonderd wordt. Terwijl Permeke in "De man met de vest" het hele doek vult met een enkele arbeidersfiguur, vertellen Van de Velde en Legrand hun verhalen op geheel eigen wijze.
Rinus Van de Velde presenteert een monumentale houtskooltekening, waarop een schip te zien is dat een storm trotseert, met de kunstenaar en zijn vrienden als bemanning. Van de Velde noemt het werk een "one-shot movie", waarin alles samenkomt in één beeld. Het is aan de kijker om het plot te ontrafelen.
Een ensemble beklijvende tekeningen die Jozef Legrand ‘beeldsculpturen’ noemt, spelen in op de centrale vraag van de expo: What’s the Story? Hij stelt dat de manier waarop we kijken, bepaalt hoe we het verhaal ervaren. De toeschouwer speelt dus de hoofdrol.
Praktisch
De expo What’s the Story? loopt in Zaal 1.1, 1.2 en 1.3 op niveau 1
- What’s the Story? is inbegrepen in het toegangsticket voor het museum. Het is niet nodig een apart tijdslot voor deze expo te reserveren.