Antony Gormley
Geestgrond
Datum:

In Geestgrond blijft het sculpturale werk van Antony Gormley niet beperkt tot één enkele tentoonstellingsruimte. Het verspreidt zich, breidt zich uit en wordt opgenomen in de structuur van het museum zelf. Zijn werk fungeert niet als bezoeker of gast, maar als een materiële conditie van zijn eigen poreusheid. De tentoonstelling begint niet bij de deur van het museum en eindigt ook niet daarbinnen. In plaats daarvan circuleert ze: over daken en drempels, in de straten van Antwerpen en voor het museum, door de permanente collectie tot in de uithoeken van de individuele aandacht.
De titel Geestgrond verwijst naar een specifieke landvorm: een verhoogd, vruchtbaar terrein dat tijdens de ijstijd door glaciale bewegingen is gevormd en waar heide goed gedijt. Maar de titel resoneert ook buiten de geologie. Geest betekent ziel of innerlijke, grond betekent aarde of bodem. Het is een woord waarin uit wortels een openbaring voortkomt, en waar het sediment van de tijd de adem van aanwezigheid draagt.
In het KMSKA worden werken van Antony Gormley tussen historische stukken geplaatst. Ze gedragen zich zelf als passanten, eerder dan interventies. Hun poreuze, schematische lichamen volgen ruimtelijke relaties en emotionele sferen. Een figuur kan naast een Vlaams devotioneel schilderij blijven staan of in eenzame meditatie tegen een muur leunen. Zo’n historische werken verschijnen ook in Gormleys galerijen. Niet als ankers, maar als stille dialogen.
Deze tentoonstelling graaft in de grond en de kern van het werk van Antony Gormley, maar ook in de collecties van het museum en in de gelaagde bodem van onze gedeelde visuele en materiële cultuur. Wat aan het licht komt, is niet alleen beeldhouwkunst, maar een veld van gevoel, waarneming en zijn, geworteld en onthuld.
Tickets zijn binnenkort beschikbaar.