De resultaten van het Getty-onderzoek naar onze Madonna
Een team van onderzoekers, kunsthistorici en restauratoren onderzocht hét topstuk van KMSKA in The Getty in L.A.
Max Rooses (1839-1914) is een belangrijke figuur binnen de Vlaamse cultuurgeschiedenis. Zijn archief zit verspreid over verschillende instellingen: Het Rubenianum, het Letterenhuis, Museum Plantin-Moretus en het KMSKA. Zij slaan nu de handen in elkaar om het archief van Rooses digitaal te reconstrueren.
Een letterkundige, een criticus, een journalist en de eerste conservator van het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. Hij stichtte mee de kranten en tijdschriften Het Volksbelang, De Vlaamse Gids en De Nieuwe Gazet. Als verdediger van de Vlaamse beweging werd hij voorzitter van het liberale Willemsfonds. Rooses zetelde in talrijke commissies en verenigingen en drukte op die manier zijn stempel op de culturele en politieke ontwikkelingen in zijn tijd.
Rooses was een notoir Rubenskenner. Tussen 1886 en 1892 werkte hij aan een vijfdelige catalogus van Rubens’ werk: L’oeuvre de P. P. Rubens: histoire et description de ses tableaux et dessins.
In 1900 schonk hij het museum meer dan 700 prenten en foto’s in verband met het oeuvre van Rubens. Hij was ook bestuurslid van Artibus Patriae, een vereniging van kunstenaars en kunstliefhebbers die werken aankocht voor de museumcollectie. In 1880 kocht het museum het schilderij Storm op zee, uit zijn bezit.
Net omdat hij zo veelzijdig actief was, is de papieren nalatenschap van Rooses verspreid over verschillende instellingen in Antwerpen: het Rubenianum, het Letterenhuis, het Museum Plantin-Moretus en het KMSKA.
In het kader van de inhaalbeweging digitale collectieregistratie brengen de instellingen dit verspreide archief in 2020 volledig in kaart. Het Rubenianum neemt daarbij het voortouw in partnerschap met de overige drie bewaarinstellingen en Archiefbank Vlaanderen.
De archieven zullen nauwkeurig en uniform geregistreerd worden. We reconstrueren hun context en digitaliseren een selectie van de stukken, die als open data beschikbaar zullen zijn op o.a. dams.antwerpen.be. Daarnaast willen we stukken die in andere collecties verzeild geraakten opsporen.
De resultaten van het project delen we in een webtentoonstelling op archiefbank.be, via artikels in vaktijdschriften en als eindverslag in de projectenbank van FARO.
De overkoepelende ontsluiting maakt het archief van deze prominente figuur toegankelijk voor een breed en internationaal publiek. Ze effent de weg voor diepgaander onderzoek binnen onder meer de (kunst)geschiedenis, letterkunde, politicologie en sociologie.
Dit project kwam tot stand met subsidies van de Vlaamse overheid.