Onderzoek

Twee nieuwe inzichten over de collectie 

Het museum is goed voorzien van getalenteerde én gepassioneerde wetenschappers. Ze dromen zelfs in beelden uit de collectie. Ze gaan overal op zoek in boeken dun en dik om meer te weten te komen over de kunstwerken die we beheren. Nog liever delen ze die kennis. Hierbij twee nieuwe vondsten over de collectie.

Rembrandt Bugatti portretteerde een goede vriendin

Véronique Van Passel identificeerde de dame op Vrouw in avondjurk van Rembrandt Bugatti (1884-1916). Ze heet Jeanne de Plunkett (1864-1950), ofwel Madame Crozier. Jeanne was de tweede echtgenote van François Gaspard Crozier, consul-generaal van Frankrijk in Antwerpen. In 1907 vestigt de jonge Bugatti zich in de Scheldestad, uitgenodigd door de toen wereldberoemde Zoo, om er dierenportretten te maken. De animalier is een graag geziene gast ten huize van de Croziers. De bronzen sculptuur is een uniek exemplaar, gemaakt voor de Croziers, in opdracht of als teken van vriendschap.

Rembrandt Bugatti

Rembrandt Bugatti, KMSKA

Rembrandt Bugatti, KMSKA - Vrouw in avondjurk

Hoe konden we Jeanne identificeren? Twee bronzen sculpturen, Madame Crozier la Parisienne en Madame Crozier en robe, in het Parijse Musée des Arts Décoratifs en een buste in gips in het Musée d’Orsay vertonen een treffende fysieke gelijkenis met de figuur van het KMSKA-beeldje. Vrouw in avondjurk is dus een vierde portret van Madame Crozier in een modieuze toilette.

Madame François Crozier

Rembrandt Bugatti, Musée d'Orsay - Madame François Crozier

Joseph Nicolas Robert-Fleury was goede maatjes met Nicaise De Keyser

In 1862 verbluft de Franse kunstenaar Joseph Nicolas Robert-Fleury de Antwerpenaren met een monumentaal schilderij van de dode Titiaan (ca. 1488-1576). De Italiaanse kunstenaar ligt opgebaard in het Palazzo Barbarigo in Venetië, onder één van zijn bekendste werken, Maria Ten-hemel-opneming. Het betekent een opzienbarende verrijking voor het Academiemuseum.

De dode Titiaan opgebaard in het Palazzo Barbarigo,

Joseph Nicolas Robert-Fleury, KMSKA - De dode Titiaan opgebaard in het Palazzo Barbarigo,

In 1870 belandt de kunstenaar zelf in de Scheldestad. In de nasleep van de Frans-Duitse Oorlog was het verarmde Parijs op voet van een nieuwe oorlog, dit keer met de Franse premier Thiers. Na een volksopstand wist een groep revolutionairen Parijs 72 dagen te besturen, om dan bloedig te worden verslaan. Veel Parijzenaren ontvluchtten toen hun stad.

Ook Robert-Fleury is liever elders. Siska Beele ontdekte dat hij onderdak vindt in Antwerpen bij collega Nicaise De Keyser. Het is voor de Parijse kunstenaar een productieve tijd. Hij schildert o.a. een portret van Titaan dat hij uit dankbaarheid opdraagt aan zijn oude kunstbroeder en collega-academieker De Keyser. Een overduidelijke zinspeling op zijn luisterrijke doek voor het Academiemuseum.

De schilder Titiaan

Joseph Nicolas Robert-Fleury - De schilder Titiaan

Rubens

Blijf verbonden!

Ontvang altijd de laatste nieuwtjes

Leopold de Waelplaats 1, 2000 Antwerpen

Samen doen we meer

vlaanderen
delen
vervloet
vivium
pab
bmw
dca

© 2021 Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen