‘We gaan naar Thuis’

Afgelopen april voerden Ayman, Emiel en Yassin het theaterstuk Thuis op in het KMSKA. Dat stuk schreven ze zelf. Het project maakte deel uit van de jongerenwerking ‘De Trappen’. Projectmedewerker Youssef Lambarat voerde met de studenten Woordkunst een gesprek over… thuis. Wat is dat, thuis zijn? Je thuis voelen?
Door Youssef Lamrabat
Jullie hebben alle drie een andere achtergrond en wonen in Antwerpen. Hoe heeft dit jullie beïnvloed als mens en als artiest?
Yassin Hens ‘Mijn vader is Marokkaans en mijn moeder is een Vlaamse. Ik voel me een mix van van alles. Als ik werk maak, probeer ik mijn heritage op te zoeken langs beide kanten, omdat ik beide even belangrijk vind. Ook al mis ik een deel van beide kanten. Wat ik soms jammer vind, omdat ge u dan nergens écht thuis voelt.’
Emiel Crutzen ‘Antwerpen geeft me veel inspiratie, er gebeurt veel tussen de muren van ’t stad. Ik ben ervan overtuigd dat deze stad mij heeft gemaakt. Ik zou iemand totaal anders zijn mocht ik ergens anders wonen.’
Ayman Sitiane ‘Ik ben geboren en getogen in Antwerpen. Mijn ouders zijn Marokkaans en ik voel dat ik deze connectie gebruik als inspiratiebron: de cultuur, de muziek, de geschiedenis van mijn familie, daar haal ik inspiratie uit voor mijn werk. Mijn heritage is mijn trots.’


Het Kiel
Jullie hebben het werk Het Kiel van Jacob Grimmer gekozen om daar een voorstelling rond te maken. Waarom dit werk? En hoe kwamen jullie bij het thema Thuis?
Emiel ‘Antwerpen is heel divers, met veel verschillende mensen uit compleet andere werelden. Maar toch past iedereen in dezelfde stad. Een beetje zoals wij. Wij willen tonen hoe verschillend wij alle drie zijn maar hoe wij toch dezelfde zijn. Dat is ook ons vertrekpunt en onze boodschap: iedereen is dezelfde.’
Yassin ‘Wat we vooral willen is het publiek laten thuis komen. Hen laten genieten en achteruit laten leunen, zoals ze thuis in de zetel zitten.’
Het Kiel ziet er vandaag helemaal anders uit. Als jullie het stuk voor jullie leeftijdgenoten van Het Kiel zouden spelen, wat zou je dan graag hebben dat ze onthouden?
Yassin ‘Dat ze erbij horen. Jongeren hebben vaak het gevoel dat ze naast de maatschappij vallen. Dat creëert onzekerheid en dan ga je je tegen alles zetten en een “fuck alles”-mentaliteit krijgen. Ik vind dat echt jammer.’
Emiel ‘Ik zou zeggen: maak een plan en heb discipline. Dan komt ge er wel.’
Film of theater?
Wat is jullie grootste artistieke invloed?
Yassin ‘Theater is fucking cool. Musea en galerijen zijn ook echt top, ik vind het superfijn om in het KMSKA rond te lopen en naar andere mensen hun innerlijk te kijken. Ik bewonder zelfexpressie en ik zoek die eerder in een penseel, schilderij of een monoloog. Kijken naar kunst is voor mij even leuk als zelf kunst maken.’
Ayman ‘Ik hou ook van alle artistieke vormen van zelfexpressie. Maar mijn liefde gaat wel echt naar film. Als ik een film kijk verlies ik mezelf daarin. Ik hoop ooit films te maken met cultural heritage.’
Als jullie zouden moeten kiezen tussen film en theater?
Emiel ‘Voor mij film, maar je moet altijd beginnen bij theater. Bij film kan je zoveel fouten maken en toch nog steeds de beste acteur zijn. Maar bij theater moet je fouten leren gebruiken. Dus voor mij graag een combinatie en theater om je vak mee te hebben.’
Yassin ‘Kiezen is moeilijk, maar toch ga ik voor theater. Dat is foundation. Je moet eerst het alfabet leren voor je kan beginnen schrijven. Theater is ook gewoon leuker omdat je een directe dialoog hebt met je publiek. Met film heb ik soms het gevoel dat het contactloos is.’
Gezonde kunst
Als creatieveling weet ik dat inspiratie niet altijd beschikbaar is. Waar zoeken jullie inspiratie?
Emiel ‘Ik heb een creatief hoekje in mijn huis en daar schrijf ik of teken ik. Ik staar ook erg veel uit het raam. Dat geeft me veel inspiratie.’
Aymen ‘Kunst is echt zo belangrijk in onze maatschappij. Echt gezond voor soul. Of je nu artiest bent of niet. Je moet gewoon naar een stuk gaan kijken en je voelt je zo goed daarna.
Yassin ‘Niks betere therapie dan eens naar een museum gaan of een stuk gaan kijken. De meeste mensen sukkelen met “ik ben daar niet goed in, dus ik ga dat niet doen”. Doe het gewoon! Dat hoeft er niet goed uit te zien? Kunst is eigenlijk het medicijn voor onze maatschappij die aan het verzieken is.’
Ultieme droom
Hoe ziet je droomproject eruit?
Ayman ‘Regisseur zijn met een hele grote cast, en liefst acteurs die nog niet te veel of geen ervaring hebben. Natuurlijk zou ik graag Denzel Washington ofzo in mijn casting zien, maar van nature geef ik graag kansen aan anderen.’
Emiel ‘Ik zou graag aan een film werken met een cast die ik zoals nu gaandeweg leer kennen. En dan zien hoe de chemie is. Als dat goed zit met deze mensen, dan blijven werken en groeien. Zoals we nu een beetje hebben gedaan. Ik hou van ontdekken.’
Yassin ‘Ik ben zelf deel van sociaal-cultureel theater, maar ik zou graag als regisseur werken met mensen die niets te maken hebben met theater. Hen gewoon laten zien dat dat helemaal niet moeilijk is. Maar mijn ultieme droom is een gesprek met Helena Bonham Carter. Ik vind dat een bangelijke, meerzijdige actrice.’
De Trappen



Dit artikel verscheen eerder in ZAAL Z, het magazine van het museum. Voor amper 35 euro ontvang je al vier edities die je onderdompelen in de fascinerende wereld van het museum en zijn schitterende collectie.